2024-10-04 08:57Pressmeddelande

Pressinbjudan: Barnens universitet - Ett äventyr för nyfikna barn!

Fjäril och blommor

Välkommen till höstens första tillfälle av Barnens universitet på Karlstads universitet, måndag den 7 oktober 2024. Då får barn i åldrarna 8–12 år chansen att lära sig mer om hur viktiga insekter är för vårt liv och för naturens balans.

Datum: måndag den 7 oktober 2024
Tid: 13:00–13:45 för skolklasser och 15:30–16:15 för allmänheten (ingen föranmälan krävs för allmänheten, barnen bjuds på fika från 15:15)
Media hälsas välkomna till kl.13.00 eller 15.30
Plats: Aula Magna, Karlstads universitet

Program:

Temat för det första tillfället är "Upptäck insekternas och blommornas fascinerande värld". Peter Lampert, lektor i biologididaktik, kommer att visa hur viktiga insekter är för vårt liv och naturens balans. Barnen får även lära sig hur de kan bidra till att bevara dessa arter.

Barnens universitet är en del av projektet Teknikerjakten, som stöds av Ljungbergsfonden och syftar till att väcka barns intresse för naturvetenskap och teknik. Genom spännande föreläsningar och interaktiva aktiviteter får barnen en unik inblick i forskningsvärlden.

Vi ser fram emot att få välkomna er och era läsare/tittare till detta inspirerande evenemang!

Här är programmet för resterande Barnens universitet:

Susanne Walan
E-post: susanne.walan@kau.se

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 17 300 studerande och 1 300 anställda.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer