2015-04-27 08:00Pressmeddelande

Tyst minut på Karlstads universitet

Måndag den 27 april klockan 12.00 håller Karlstads universitet en tyst minut för att hedra offren vid terrorattentatet mot Garissa University College i Kenya den 2 april och för att markera mot våld vid universitet och högskolor.

Den tysta minuten hålls tillsammans med flera andra Europeiska universitet. Initiativet kommer från European University Association, EUA. Universiteten som deltar hedrar de 147 människor som dödades och 79 som skadades i terrorattentatet vid Garissa University College och fördömer alla former av våld mot utbildning.

- Det känns självklart för oss att hedra offren och de drabbade i Kenya, samt att uppmärksamma hur viktigt det är att universitet och högskolor runt om i världen får vara fria från hot och våld, säger rektor Åsa Bergenheim.

Medarbetare och studenter vid Karlstads universitet är inbjudna till Café Gläntan klockan 11.55. Rektor Åsa Bergenheim och Karlstads Studentkårs ordförande Lisa Knutsen inleder före den tysta minuten.

- Vi representerar inte bara studenter i Karlstad och Sverige utan studenter i hela världen. Utbildning är grunden för demokrati. Attentatet i Garissa är därför ett fruktansvärt övergrepp på demokratin och rätten att forma sitt liv, säger Lisa Knutsen, ordförande Karlstad Studentkår.

Karlstads universitet flaggar på halv stång under måndagen, fram tills den tysta minuten är slut.

För mer information kontakta rektor Åsa Bergenheim telefon 070-258 88 29 eller Lisa Knutsen, ordförande Karlstad Studentkår, telefon 073-663 14 71.