2024-05-13 08:26Pressmeddelande

Tjänsteinnovationsdagen 2024 – Digitalisering för bättre hälsa

Tjänsteinnovationsdagen 2024Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet arrangerar Tjänsteinnovationsdagen 2024 – ett öppet seminarium där forskare och praktiker bjuder på intressanta föreläsningar och samtal med fokus på beteendevetenskap, digitaliseri...

Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet arrangerar Tjänsteinnovationsdagen 2024 – ett öppet seminarium där forskare och praktiker bjuder på intressanta föreläsningar och samtal med fokus på beteendevetenskap, digitalisering och innovation.

• 13 juni
  • Tid: 13.00 – 16.00
  • Plats: KCCC eller digitalt
  • Anmälan

– 2024 fokuserar Tjänsteinnovationsdagen 2024 på det som kallas ”innovation commons” och därtill beteendeförändring, säger Per Kristensson, professor i psykologi och föreståndare vid CTF.

Innovation commons är en juridisk fiffighet som ska underlätta för innovatörer av nya tjänster – ett sätt att både äga sin innovation och samtidigt dela den med andra. Ett exempel kan vara att flera olika aktörer samtidigt kan utveckla nya innovationer och samarbeta kring nya behov.

– Företag som är öppna med sina innovationer och samarbetar med andra är dagens vinnare, säger Per Kristensson. Att få lyssna på internationellt ledande professor Jason Potts från RMIT University i Australien är ett lysande tillfälle att lära sig mer om detta.

Beteendeförändring innebär att människor förändrar sina beteenden till det bättre. Men hur får man människor att göra detta på ett smart och enkelt sätt?

– Det här är frågor som intresserar många och vi diskuterar dessutom fler frågor därtill, säger Per Kristensson. Att det skapas nya tjänster är viktigt för ett samhälle. Att bedriva tjänsteinnovation är dock svårt men de som lyckas har ofta fått väldigt framgångsrika bolag som följd. De här frågorna lyfter vi under Tjänsteinnovationsdagen 2024 och berättar mer om exempel inom digitala tjänsteinnovationer som underlättar för både patienter och vården.

Är du intresserad av kunskap som kan användas för att skapa bättre produkter och tjänster och en mer hållbar samhällsutveckling – anmäl dig till Tjänsteinnovationsdagen 2024.

Program och anmälan Tjänsteinnovationsdagen 2024

Mer om CTF

Passa även på att besöka DIGITALWELL Award 2024

DigitalWell Arena fortsätter att tillsammans skapa resultat för Sverige och världen. Du som är, eller vill vara med, på resan är varmt välkommen till en riktigt härlig kväll för att fira resan så långt – och blicka framåt.

Jonathan Strandlund