2021-05-11 07:13Pressmeddelande

Tjänsteinnovationsdagen 2021: Vikten av innovation i en föränderlig tid

Per Kristensson, föreståndare vid CTF.Per Kristensson, föreståndare vid CTF.

Hur kan man stärka innovationskraften i sin verksamhet? Vad gör de som lyckas jämfört med sina konkurrenter och hur har pandemin påverkat arbetet? Vilket är Sveriges innovativaste företag? Om detta handlar Tjänsteinnovationsdagen 2021.

Den 1 juni bjuder CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, in till Tjänsteinnovationsdagen 2021 där forskare och praktiker delar kunskaper och erfarenheter kring innovation och hållbar utveckling.

- Företag och organisationer förväntas i dag kunna erbjuda tjänster som skapar värde för kunder, patienter och medborgare och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling, säger Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF. Förmågan att innovera, transformera och snabbt ställa om blir allt viktigare för att kunna möta utmaningar i samhället, till exempel coronapandemin, klimatförändringar eller ändrade beteenden och förutsättningar på grund av digitaliseringens snabba framfart. Det vill vi sätta fokus på under Tjänsteinnovationsdagen.

I programmet medverkar: Linda Bornvik, Systembolaget, och Annika Zika-Viktorsson, Vinnova, Reza Shomali, Ikea, Christer Johansson, Ica Maxi Bergvik, samt forskare vid CTF.

För tredje året i rad presenterar CTF Svenskt innovationsindex och Sveriges innovativaste företag – som kunderna ser det.

-  2020 års innovationsindex och mätning av innovationsförmåga är extra viktig då den visar vikten av tjänsteinnovation för att hantera de utmaningar som vi ställs inför i dagens samhälle och som coronapandemin har skapat för våra svenska verksamheter, säger Lars Witell, professor i företagsekonomi vid CTF.

Tjänsteinnovationsdagen 2021 hålls tisdagen den 1 juni kl. 13.00-14.45 (insläpp från 12.45) via Zoom. Det kostar inget att delta, men en anmälan krävs då en zoom-länk kommer att mailas innan seminariet.

Anmäl dig här!

Seminariet riktar sig till verksamma inom näringsliv och myndigheter som är intresserade av innovation och tjänsteutveckling och hur man kan mäta och stärka sin innovationskraft. Medierna hälsas välkomna.

För mer information, kontakta: Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF, per.kristensson@kau.se, 070-974 08 60.

Tjänsteinnovationsdagen 2021 arrangeras av CTF i samarbete med Handelshögskolan vid Karlstads universitet och är en aktivitet inom projektet DISCERN som bedrivs med stöd från KK-stiftelsen, Karlstads universitet, Ikea, Volvo, Miller Graphics, Valmet, Tobii Pro, Kongsberg Maritime Sweden, Löfbergs, QBIM, Maxi Ica Stormarknad och Thingssquare.

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Linda Fridberg
Kommunikatör för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap