2019-02-27 08:30Pressmeddelande

Tjänsteinnovationsdagen 2019: Innovation ur kundens perspektiv

Torsdagen den 7 mars hålls Tjänsteinnovationsdagen 2019: Innovation ur kundens perspektiv på Karlstad CCC. Forskare från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, presenterar Svenskt innovationsindex där kunder rankat Sveriges mest innovativa företag. Representanter från Ikea och Konsumentverket resonerar kring innovationsarbete.

Innovation handlar om att hitta nya lösningar som svarar mot behov och efterfrågan, till exempel att göra saker mer kostnadseffektivt eller kunder mer nöjda. Forskare vid CTF har utvecklat Svenskt innovationsindex, som mäter den senare dimensionen - innovation som uppfattas av kunden. Cirka 13 000 kunder har rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom ett 20-tal branscher.

Arbetet bakom Svenskt innovationsindex samt resultatet av 2018 års mätning presenteras på Tjänsteinnovationsdagen.

- Tjänsteinnovationsdagen är ett återkommande event som vi arrangerar i samarbete med olika samarbetspartners för att sprida nya forskningsrön till olika parter och aktörer i samhället. Denna gång fokuserar vi på innovation ur kundens perspektiv, hur kunder upplever svenska organisationers förmåga att bedriva innovation, säger Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF.

Tjänsteinnovationsdagen startar kl. 13.00 och avslutas kl. 16.00 och hålls i Lars Lerin salen på Karlstad CCC. Medierna hälsas välkomna.

Seminariet är kostnadsfritt, men anmälan krävs. Sista dag för anmälan 4 mars, anmäl dig via webbformulär för anmälan.

För mer information, kontakta:
Per Kristensson, professor i psykologi och föreståndare vid CTF, tel: 070-974 08 60, per.kristensson@kau.se

Tjänsteinnovationsdagen 2019 arrangeras av CTF i samarbete med Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Seminariet är en aktivitet inom CTF:s forskningsprofil "Tjänsteinnovation för hållbara affärer” som bedrivs med stöd från KK-stiftelsen, Karlstads universitet, Ikea, Ericsson, Volvo, Löfbergs, Ica, Stamford och Valmet under 2011-2019.