2022-08-25 06:05Pressmeddelande

Terminsstart med ny avancerad digital studio på Karlstads universitet

Salen Ägget på Karlstads universitetInuti salen Ägget på Karlstads universitet har en helt ny digital studio skapats.

Den 29 augusti startar höstterminen på universitetet. Nytt för i år är produktionsstudion som förbättrar undervisningen för universitetets cirka 19 000 campus- och distansstudenter. Media bjuds in till visning av studion i samband med terminsstarten den 29 augusti.

I hus 21 på Karlstads universitet finns salen Ägget, som svävar fritt i luften ovanför en gradäng. I Ägget har en helt ny digital studio tagit form, unik i sitt slag i och med den yttre och inre utformningen.

– Det är en upplevelse att komma in i ägget och rummet i sig är speciellt, säger Julia Nyberg, IT-tekniker. Redigeringsmöjligheterna finns direkt i anslutning till inspelningsytan och med studion kan vi göra produktioner till undervisning som tidigare inte var möjligt.

Studion har utrustats med green screen och glassboard för framförallt inspelning av föreläsningar, och forskningspresentationer. Distansutbildning är den primära målgruppen men all utbildning får nyttja studion. Även digitala konferenser kan genomföras i ägget.

Karlstads universitet har en stor andel distansstudenter, cirka en tredjedel läser på distans. Studion i ägget möjliggör för bättre och mer levande undervisning för alla de studenter som studerar på distans.

Press och media bjuds in till visning av studion i Ägget i samband med terminsstart

Datum: Den 29 augusti
Tid: Klockan 10:00
Plats: Ägget/Ljungbergsalen i hus 21 på Karlstads universitet

Anmälan: Anmäl gärna i förväg om ni deltar på visningen. Anmälan skickas till kommunikationschef Marie Rosenlind Nordenson, marie.rosenlind@kau.se

Mer information om studion i Ägget

Julia Nyberg, IT-tekniker
julia.nyberg@kau.se

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.