2024-10-23 05:55Pressmeddelande

Sverige sticker ut när det gäller påbackningsolyckor

BackkameraBackkamera

En ny studie från Karlstads universitet i samarbete med Chalmers industriteknik har avslöjat att Sverige har en högre andel påbackningsolyckor jämfört med andra länder som Frankrike och USA.

Medan frontalkollisioner ofta resulterar i allvarligare skador och har varit föremål för omfattande forskning, visar denna studie att 12 procent av alla påkörningsolyckor i Sverige är påbackningsolyckor där minst en fotgängare har blivit dödad eller skadad. Detta kan jämföras med 7 procent i både Frankrike och USA.

Trots de låga hastigheterna vid backning och den kortare sträcka som fordon färdas, är de här siffrorna oväntat höga. Studien, som baseras på 21 års data från Transportstyrelsens olycksdatabas STRADA (2000–2021), visar att utvecklingen har varit oförändrad under denna period.

– Fler fotgängare blir påkörda vid backning under helger, särskilt mellan klockan 9 och 16, med tre fjärdedelar av olyckorna inträffande i dagsljus, säger Khabat Amin, statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet. Personbilar är den vanligaste fordonstypen som orsakar dessa olyckor, men lastbilar och bussar står för flest dödliga påbackningsolyckor.

En fjärdedel av olyckorna involverar smitningsolyckor, där information om fordonet eller föraren är okänd. Stadsområden, särskilt parkeringsplatser, är de mest utsatta platserna för påbackningsolyckor med fotgängare. Fyra av fem backningsolyckor med personskador sker i stadsområden, med 44 procent på parkeringsplatser och 25 procent på gator eller vägar.

Rekommenderade åtgärder

– För att minska antalet påbackningsolyckor rekommenderas bättre stadsplanering med fokus på parkeringsplatser där det är möjligt att utforma dem så att fordon inte behöver backa eller separera fordon och fotgängare med skyddade gångvägar. I kombination med förarstödsystem som backkamera, backsensorer och autobroms vilket också kan förhindra många av dessa olyckor, eftersom de sker i låga hastigheter och under begränsade omständigheter, säger Khabat Amin.

För att minska risken för påbackningsolyckor krävs även ökad utbildning och medvetenhet bland förare. Hastighet är en central faktor, särskilt i områden med blandad trafik där interaktion mellan motorfordon och fotgängare är nödvändig. Parkeringsplatser kräver mer samarbete och interaktion mellan förare och fotgängare för att minska olyckorna.

– Denna studie belyser vikten av att vidta åtgärder för att förbättra säkerheten för fotgängare och minska antalet påbackningsolyckor i Sverige, säger Khabat Amin.

Äldre fotgängare och kvinnor är de mest utsatta för påbackningsolyckor. Många av de drabbade använder rörelsehjälpmedel som rollatorer och rullstolar. En av fem fotgängare får skador som leder till långsiktiga konsekvenser. Barn under 17 år är också ofta inblandade, särskilt vid garageuppfarter. Förarna av de backande fordonen är oftast män mellan 18 och 54 år.

Denna studie understryker vikten av omedelbara åtgärder för att förbättra fotgängarsäkerheten och kraftigt minska antalet påbackningsolyckor i Sverige för att nå nollvisionens etappmål.

För mer information, kontakta:

Tel:  010–4955666

Karlstads universitet forskar och utbildar kring samhällsviktiga frågor. Våra medarbetare och studenter drivs av att svara på nutidens och framtidens samhällsfrågor. Universitetet erbjuder 85 program på grund- och avancerad nivå samt 750 kurser inom drygt 50 ämnesområden.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer