I en ny avhandling från Karlstads universitet visar det att skolsköterskan har potential att upptäcka och stödja utsatta barn genom de regelbundna kontakterna i samband med hälsosamtal, vaccinationer och spontanbesök samt medverkan i skolans hälsopedagogiska arbete. Skolsköterskans hälsosamtal med eleverna behöver dock fördjupas med frågor om utsatthet för våld och övergrepp.
				 			I Lisbet Enghs avhandling ”Skolsköterskans möjlighet att upptäcka  och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa” var det  övergripande syftet att öka kunskapen om skolsköterskans möjlighet att  upptäcka barn som far illa eller riskerar att fara illa samt införandet  av stödinsatser.
 Avhandlingen grundar sig på fyra delstudier, som baseras på  fokusgruppsintervjuer och populationsdata från elevhälsodatabasen ELSA. 
 
 Vad kom du fram till för resultat?
 -	Jag kom fram till att skolsköterskan är angelägen om att  upptäcka och ge stöd till barn som far illa eller riskerar att fara  illa, säger Lisbet Engh, doktorand i folkhälsovetenskap. För detta krävs  tillitsfulla relationer mellan skolsköterskan och eleven, föräldrar och  övrig skolpersonal. 
 
 Det krävs också tillit till det system som ska hjälpa barn. Då  skolsköterskan upplever brister i detta system riskerar skolsköterskan  att hamna i etiska och juridiska dilemman som leder till att anmälan  inte görs till socialtjänsten trots anmälningsplikt vid misstanke om att  barn far illa. Om det är uppenbart att ett barn far illa tvekar dock  inte skolsköterskan att anmäla. Resultaten visar att samverkan mellan  elevhälsan och socialtjänsten kan utvecklas. 
 
 Svårt att hantera övergrepp
 -	Noterbart var att skolsköterskorna upplevde det svårt att hantera  sexuella övergrepp som elever utsatts för, vilket därmed försvårade  upptäckt. Min avhandling visar vidare att familjehemsplacerade flickor  rapporterar betydligt mer psykisk ohälsa uttryckt i psykologiska och  psykosomatiska symtom än övriga jämnåriga flickor som inte var placerade  i familjehem. Förvånande var att denna skillnad inte sågs mellan  pojkarna. 
 
 Resultatet visar vidare att elever med god skolanknytning i hög  utsträckning var nöjda med sin skolprestation. Däremot var  familjehemsplacerade elever med låg grad av skolanknytning mer missnöjda  med sin skolprestation jämfört med elever som inte var  familjehemsplacerade. Detta visar skolanknytningens viktiga betydelse  för att eleverna ska känna sig nöjda med sitt skolarbete. Skolanknytning  handlar om trygghet, trivsel, delaktighet, relationer till lärare och  skolkamrater samt stöd i skolan.
  
 Vad tillför din avhandling området? 
 Avhandlingen visar också betydelsen av skolsköterskans tillgänglighet  för eleverna. Familjehemsplacerade barns hälsoundersökningar behöver  kompletteras med frågeställningar kring läs- och skrivutveckling samt  traumatisering för att deras behov av stöd ska kunna tillgodoses. Genom  att främja en god skolanknytning, vilket ingår i skolans kompensatoriska  uppdrag, kan den upplevda skolprestationen höjas för alla elever och  inte enbart för familjehemsplacerade barn.
Kontakt
Lisbet Engh, doktorand i folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet, mobil: 076-324 43 59
Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och cirka 1 200 anställda.
Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.