Stress och press i skolan ökar risken för psykisk ohälsa hos unga. Tilltron till den egna förmågan är en betydelsefull resurs mot psykisk ohälsa och därför är socialt stöd från skolans vuxna viktigt. Ett synligt och systematiskt arbete mot mobbning i skolan är också viktigt både för den som utsätts för mobbning, men också för övriga elever. Det är några av slutsatserna i en ny avhandling i socialt arbete från Karlstads universitet.
Victoria Lönnfjord har samlat in enkätsvar från drygt 3700 elever i årskurs 7 till 9 i olika kommunala skolor i Karlstads kommun. I avhandlingen studerade hon sociala påfrestningar relaterat till skolan familjen och individen samt vad som kan tänkas påverka samspelet mellan dessa faktorer. Av undersökningen framgår bland annat att:
Fakta
Enkätstudien genomfördes i Karlstads kommun under perioden 2009 och 2010. Totalt ingick 3 764 elever i åldrarna 13 till 15 år, varav 51,8 procent var flickor. I avhandling ingår förutom analyser av enkätsvaren, även en omfattande översikt av tidigare forskning inom området. Victoria Lönnfjord försvarade sin avhandling med titeln ”Social stressors and their association with psychosomatic problems among adolescents. Implications for school social work” den 17 december 2021 vid Karlstads universitet.
Hela avhandlingen finns tillgänglig i Diva, Digitala vetenskapliga arkivet
För mer information kontakta: Victoria Lönnfjord, Karlstads universitet, E-post: victoria.lonnfjord@kau, mobil: 070-207 65 58
Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.