2024-10-22 05:30Pressmeddelande

Spretig yrkesroll gör förskolans personal frusterad

Vuxen knyter ett barns skor.

Splittrad yrkesroll, många uppgifter att lösa, och sällan resurser för att klara det. Det är bilden av arbetet på svenska förskolor som framkommer när forskaren Maria Lennartsdotter analyserat inlägg under hashtagen #pressatläge, där förskolepersonal uppmanats dela berättelser om sin arbetssituation.

Förskolans personal upplever att de förväntas lösa väldigt mycket, och väldigt olika uppgifter. Samtidigt saknar de förutsättningar för att göra arbetet så bra som de önskar, säger Maria Lennartsdotter.

Hon har i sin avhandling ”Professionell komplexitet i svensk förskola: pedagogers berättelser om förändrade villkor och uppdrag” analyserat mer än 1 000 berättelser från förskolepedagoger runt om i Sverige. Berättelserna kom in och publicerades i samband med ett upprop om arbetsmiljön på förskolor år 2018.

I materialet framkommer att yrkesrollen som förskolans personal förväntas ta innehåller många olika delar, och bitvis är spretig. Maria kategoriserar de uppgifter som personalen förväntas lösa i fyra identiteter: lärare, omsorgsutövare, hushållsarbetare och administratör.

När det är stressigt på jobbet, och förutsättningarna inte räcker till måste personalen prioritera. Maria pekar på att de identiteter som är svårast att prioritera bort är de som omsorgsutövare och hushållsarbetare. Samtidigt som det är den som lärare som personalen oftast önskar att de kunde prioritera mer.

– Det går inte att låta bli att byta blöja eller torka bordet bara för att det är en lite körig dag. Men man kanske då väljer bort att göra en utflykt eller att lägga tid på den planerade pedagogiska verksamheten, säger Maria.

En sak som överraskade Maria under de fem år hon arbetat med forskningen är den hårda ton som fanns i berättelserna.

– Arbetssituationen beskrivs ibland med kraftfulla uttryck. Det kan vara ett sett att bli hörd och sedd, och säger kanske lite om formen också. Att i sociala medier, inte minst i den här formen av upprop, kan man vara hårdare än i andra sammanhang. Det blir en ventil eller frizon, säger Maria.

Maria Lennartsdotter disputerade i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet den 13 september 2024 med avhandlingen ”Professionell komplexitet i svensk förskola: pedagogers berättelser om förändrade villkor och uppdrag”.

Läs hela avhandlingen här.

Kontakt:

Maria Lennartsdotter, doktor i pedagogiskt arbete,

076-114 45 67, maria.lennartsdotter@kau.se

Karlstads universitet forskar och utbildar kring samhällsviktiga frågor. Våra medarbetare och studenter drivs av att svara på nutidens och framtidens samhällsfrågor. Universitetet erbjuder 85 program på grund- och avancerad nivå samt 750 kurser inom drygt 50 ämnesområden.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren