2023-10-06 06:00Pressmeddelande

Samlingsplatsen för nyfikna barn: Barnens universitet erbjuder inspirerande inblickar i forskningens värld

Tå barn sitter och äter mat

Barnens universitet är en plats där forskare och framtida forskare möts, och där drömmar om att förändra världen tar sina första steg. Med Barnens universitet blir lärande inte bara en plikt, det blir en passion och en resa som varar livet ut.

På universitet pågår mycket intressant forskning. Under de senaste sexton åren har därför Karlstads universitet, som första lärosäte i landet, startat och genomfört Barnens universitet. Barnens universitet syftar till att väcka barns intresse för forskning och ge forskarna nya idéer i mötet med barnen.

- Utifrån en forskningsstudie av Barnens universitet vet vi att barnen uppskattar att komma hit, att miljön är viktig, säger Anna Smedja Bäcklund, projektledare för Barnens universitet. Vi har ett superspännande program och hoppas att många vill vara med.

Forskaren Petra Lundström inleder höstens säsong med att berätta om vad barnens kroppar behöver när de ska träna och vad de kan fylla på med både före och efter sin träning. Under föreläsningen får barnen många praktiska tips på vad de kan ta med sig i väskan som ger bra energi innan träningen.

Tradition för vetenskaplig nyfikenhet
Under sex tillfällen i oktober och november bjuder Karlstads universitet in barn att följa med på en fantastisk resa in i forskningens underbara värld. Det har blivit en efterlängtad tradition för barn i åldrarna 8-12 år att utforska spännande forskningsområden och inspireras att följa sin vetenskapliga nyfikenhet. Tillsammans med våra forskare kommer besökarna utforska platser på den storslagna planeten vi kallar jorden, avslöja mysterierna bakom papperstillverkningens konst, se världen genom ögonen på en värmekamera och utforska de hemligheter och den potential som artificiell intelligens (AI) bär med sig.

- Tack vare Ljungbergsfondens samarbete kan vi erbjuda Barnens universitet, säger Anna Smedja Bäcklund. Vi vet att det är efterlängtat då vi år efter år tar emot nyfikna barn från hela Värmland. Barnens universitet är en del av det större och mer långsiktiga projektet Teknikerjakten, och vi ser att intresset för teknik och naturvetenskap ökar i regionen både på gymnasie- och universitetsnivå.

Här finns mer information och hela programmet.

Anna Smedja Bäcklund, projektledare Barnens universitet
E-post: anna.s.backlund@kau.se