2023-04-19 06:29Pressmeddelande

Regionfinal med 30-årskalas för Teknikåttan

Teknikåttan.jpg

På torsdag är det dags för årets regionfinal i Teknikåttan där sex stycken värmländska skolklasser i årskurs åtta tävlar om fina priser. I år firar Teknikåttan 30 år och det kommer att märkas under regiontävlingen på Karlstads universitet och även på rikstävlingen som kommer att gå av stapeln på Tekniska museet i Stockholm.

Teknikåttan har två tävlingar, dels den traditionella tävlingen där klasser först deltar i kvaltävling som man gör online i klassrummen den 26 januari till 2 februari. Sedan gick de bästa klasserna vidare i regionala tävlingar på närmaste lärosäte och tävlingen avslutas i maj med en riksfinal där klasser från hela landet möts. Till både regional- och rikstävlingar bjuds hela klassen in.

Årets tävlande lag:
  • Hammarlunden, Hammarö, klass 8A och 8F
  • Mörmoskolan, Hammarö, klass 8C
  • Engelska skolan Karlstad, klass 8B och 8C
  • Stenstalidskolan, Kristinehamn, klass H21C

Syftet med tävlingen är att väcka och stärka elevers intresse för dessa ämnen genom vardagsnära teknik och praktiska problemlösningar. Den årliga tävlingen är indelad i tolv regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna och för kontakterna med hela landets åttondeklassare och deras lärare

-Vi ger elever möjlighet att delta i våra aktiviteter och hitta vägar till fortsatta studier inom teknik- och naturämnena, säger Susanne Walan.

Teknikåttans syfte är att stimulera elevernas fantasi, kreativitet och uppfinnarförmåga, men också att ge stöd och inspiration till lärare som undervisar i teknik, matematik och i de naturvetenskapliga ämnena.

Stiftelsen Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond är en av Sveriges största privata fonder för utbildningsprojekt och ger sitt stöd till Teknikåttan i Värmland.

Här är programmet för 20 april:

Kl. 9.00               Samling med fika utanför Aula Magna

Kl.  9.30 – 10.45 Tävlingsgrupp 1 tävlar i Aula Magna

Tävlingsgrupp 2 lyssnar på temaföreläsning i Frödingsalen

Kl. 10.45 - 11.00  Kort paus och byte av lokaler

Kl. 11.00 - 12.15  Tävlingsgrupp 2 tävlar i Aula Magna

Tävlingsgrupp 1 lyssnar på temaföreläsning i Frödingsalen.

Kl. 12.15 -13.15   Lunch i lokalenTransformum samt tävlingar i foajén utanför Aula Magna

Kl. 13.15 - 14.15   Final i Aula Magna (alla klasser i publiken)

Kl. 14.15 - 14.45   Prisutdelningar

Tävlingsgrupp 1 = Hammarlunden 8A, Engelska skolan 8B, Stenstalid H21C

Tävlingsgrupp 2 = Hammarlunden 8F, Engelska skolan 8C, Mörmoskolan 8C

Kontaktperson:
Susanne Walan, projektledare Teknikerjakten och docent i naturvetenskapernas didaktik
Tel. 054- 700 1261, 070-525 8807.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer