2017-06-22 13:15Pressmeddelande

Professor Johan Sterte klar som ny rektor för Karlstads universitet

Regeringen beslutade idag att utse Johan Sterte till rektor för Karlstads universitet. Regeringen valde därmed att som väntat gå på universitetsstyrelsens förslag. Johan Sterte efterträder Åsa Bergenheim och tillträder 1 september 2017.

Johan Sterte är 57 år och har gedigen erfarenhet som rektor. Från 2003-2009 var han rektor för Växjö universitet och sedan 2009 är han rektor för Luleå tekniska universitet. Johan Sterte är utbildad civilingenjör och sedan 1994 professor i kemisk teknologi.

Han är uppvuxen i Älmhult, Småland och har civilingenjörsexamen med inriktning mot kemiteknik från Chalmers liksom doktorsexamen i teknisk kemi 1987. Han blev docent 1992 vid Chalmers.

Johan Sterte har varit forskningsassistent i Salt Lake City, USA, under ett par år på 1980-talet och varit teknisk chef vid ett företag i Göteborg, men annars arbetat inom akademin. Johan Sterte har sedan 1994 en professorsanställning i Luleå.

- Jag tycker om att vara rektor, det är ett av de mest varierande jobben som finns, säger Johan Sterte. Att vara ledare för ett universitet innebär att man är med och pekar ut riktningen för en utveckling som är regional, nationell och internationell. Att få göra det, och genom uppdraget som rektor marknadsföra högre utbildning, innebär också möjligheter att påverka politiken i sektorn.

Presskontakt: Johan Sterte, telefon: 070-538 35 36

Regeringens pressmeddelande om Johan Sterte som ny rektor vid Karlstads universitet.