2023-02-21 14:41Pressmeddelande

Problemlösningsträffar för att locka ungdomar till studier med matematik som bas

Under våren anordnar Institutionen för matematik och datavetenskap, Karlstads universitet tillsammans med Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstads Kommun en serie problemlösningsträffar för extra motiverade gymnasieungdomar. Satsningen är en del av projektet Teknikerjakten. Vid varje tillfälle är en gäst inbjuden, som vill inspirera ungdomarna.

Under fem träffar i vår finns stora möjligheter för gymnasieungdomar från samtliga Karlstads gymnasieskolor att prata och experimentera om allt mellan AI och matematisk problemlösning. Vid varje tillfälle medverkar en inspirerande person som jobbar med matematik och problemlösning på olika vis, som introducerar gruppen till dagens tema.

De inspirerande gästerna är:

• Freddy Grip, edutainer med erfarenhet från science centers
  • Simon Wijk Stranius, innovatör som tävlat VM i servicerobotik
  • Adam Johansson, som läser teknisk fysik på KTH och är matteklubbsledare
  • Fredrik Cumlin, teknisk fysiker och matteentusiast
  • Elisabet Edvardsson, som forskat på teoretisk fysik

Det är viktigt med stimulans och utmaningar för extra motiverade elever, säger Mirela Vinerean-Bernhoff, projektledare och doktor i matematik vid Karlstads universitet. Det är även viktigt att de får träffa varandra och att få bra förebilder, tillägger Elisabet Mellroth, lektor vid Sundsta-Älvkullegymnasiet.

Träffarna kommer att ske på onsdagar klockan 15:30–17:00 vid Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad, med en första träff 22/2. Träffarna genomförs i samverkan med Karlstads universitet och Karlstads kommun, och finansieras av Ljungbergsfonden, genom projektet Teknikerjakten.

Mer om Teknikerjakten

Kontakt: