2019-12-09 08:16Pressmeddelande

Pressvisning av årets Eldkonst

Fredag den 13 december är det dags för den traditionsenliga föreställningen Eldkonst i Sandgrundsparken i Karlstad. Eldkonst är ett välbesökt publikevenemang.

Eldkonst 2019 bjuder på dans, musik, ljusinstallation, eldjonglör, fackeltåg, luciatåg och eldskulpturer. Föreställningen är skapad av studenter på Högskoleingenjörsprogrammet i Innovationsteknik & Design, Musikproduktions-, Danspedagog- och Kulturvetarprogrammet samt kurser inom bild, dans, musik och design, på Karlstads universitet.

Årets tema är "Bländande mörker". Tidigare år har omkring 2000 besökare varit på plats. Eldkonst 2019 är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Karlstads kommun och Värmlands Museum.

Pressvisning av årets Eldkonst

Datum: Onsdag 11 december

Tid: 10.00–11.00

Plats: Värmlands museum

Lärare från Karlstads universitet och studenter visar upp modeller av årets eldskulpturer och ljusinstallationer samt ger smakprov på dans och musik.

Kontakt pressvisning: Anders Sahlin, pressekreterare Karlstads universitet, tel: 073-068 71 66, mejl: anders.sahlin@kau.se.

Eldkonst 2019 – Bländande mörker

Datum: 13 december

Tid: 18.00 - 21.00

Plats: Sandgrundsparken och Värmlands Museum.

Program

18-19 Ljusdunkel: Om den kulturella spänningen mellan ljus och mörker – från människans gryning till världens skymning. Öppen föreläsning på Värmlands Museum med Kristian Petrov, docent i idéhistoria.

19.30 Dans, musik och ljusinstallation

19.45 Eldjonglör

19.50 Fackel- och Luciatåg

20.00 Eldskulpturer, musik och dans

Kontakt Eldkonst: Anders Kadhammar, konstnärlig ledare och samordnare för årets Eldkonst,
tel: 070-202 07 66, mejl: kadhammar@gmail.com.