2022-04-06 05:25Pressmeddelande

Pressinbjudan: Värmlands åttondeklassare gör upp i Teknikåttan

Vad är det för fördel med att köra på biogas från odlade alger eller vilka ämnen är det som färgar Mars yta röd? Det är några av frågorna som åttondeklasser runt om i Sverige har fått svara på för att kunna gå vidare i tävlingen Teknikåttan. Teknikåttans regiontävling går av stapeln på Karlstads universitet nu på torsdag. Sex åttondeklasser gör upp om en plats i riksfinalen.

Tävlingen Teknikåttan lockar varje år cirka 30 000 deltagande elever från hela Sverige. Utmaningarna i tävlingen syftar till att väcka ungas intresse för naturvetenskap och teknik. I år har cirka  430 värmländska elever varit med i kvalificeringstävlingen. Nu har de sex främsta klasserna gått vidare till regiontävlingen som äger rum på Karlstads universitet torsdagen den 7 april.

- Vi har varit med i Teknikåttan i många år och det syns tydligt hur tävlingen stimulerar elevernas kunskapsintresse, säger Caroline Tengberg, administrativ chef på fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap på Karlstads universitet.

Materialet är framtaget av pedagoger och forskare knutna till deltagande lärosäten. Lärare har möjlighet att fritt använda tidigare års frågor i sin undervisning i teknik, matematik och naturvetenskap.

Vinnarna tävlar i Växjö
Den klass som vinner Teknikåttans regiontävling i Karlstad får 10 000 kronor till klasskassan. Även klasserna som kommer på andra respektive tredje plats belönas med ett ekonomiskt bidrag. Vinnande lag från regiontävlingarna möts i Växjö den 19 maj 2022 som Linnéuniversitetet arrangerar.

Tävlande klasser i Teknikåttans regiontävling:

•      Engelska Skolan 8B, Karlstad

•      Ferlinskolan 8B, Filipstad

•       Hammarlundens 7-9 8F , Hammarö

•       Mörmoskolan 7-9 8A, Hammarö

•       Stenstalidskolan H20A, Kristinehamn

•       Stenstalidskolan H20C, Kristinehamn

Fakta
Teknikåttan startade 1993 vid Linköpings tekniska högskola. Sedan dess har intresset för att delta ökat från år till år. I dag är Teknikåttan rikstäckande och indelad i elva regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna och för kontakterna med landets åttondeklassare och deras lärare. Från och med år 2000 har landets alla åttondeklassare kunnat delta i kvaltävlingen.

Datum: Torsdag den 7 april.
Plats: Aula magna, Karlstads universitet.
Tid: 09.30-14.15 (final 13-14)

Kontakt
Caroline Tengberg, medarrangör på Karlstads universitet för Teknikåttan och administrativ chef för Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Karlstads universitet.
Telefon: 054-700 26 56 eller 073-053 92 96

Teknikåttan, Region Karlstad, arrangeras i samarbete med Ljungbergsfonden.

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer