2019-05-16 08:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Världens största demokrati går till val

Professor Anjoo Sharan Upadhyaya och professor Priyankar Upadhyaya från Banaras Hindu University håller den 21 maj en öppen föreläsning om det indiska valet 2019, det största demokratiska valet i mänsklighetens historia.

Anjoo Upadhyaya och Priyankar Upadhyaya har tidigare besökt Karlstads universitet vid ett flertal tillfällen och de är båda framstående forskare inom fredsforskning. Denna gång är de här tack vare Linnaeus-Palme partnerskapet med Banaras Hindu University och de kommer att undervisa som gästföreläsare på olika program och kurser. Priyankar Upadhyaya innehar proffesuren ”UNESCO Chair for Peace and Intercultural Understanding” och Anjoo Upadhyaya har bland annat forskat om kvinnor och fredsprocesser i Nepal men också på kvinnor med utländsk bakgrund i svenska politiska processer. Den 21 maj håller de en öppen föreläsning om det indiska valet.

- Vi kommer prata om det största demokratiska valet i världshistorien. Den indiska demokratin har alltid haft intressanta politiker och tänkare. Det finns en debatt om att utvecklingsländer inte kan ha en riktig demokrati, men det kan Indien och det är intressant. Det finns också flera andra aspekter i Indien som påverkar valet, som kastsystemet exempelvis, och det gör också valet ännu mer fängslande, säger Priyankar Upadhyaya.

Indien är den största demokratin i världen och valet pågår mellan 11 april och 19 maj 2019. 900 miljoner människor är röstberättigade och det utdragna valet blir förmodligen det dyraste någonsin i mänsklighetens historia. Frågan om nationell säkerhet har seglat högt upp på agendan så det finns likheter med strömningar i Europa, och valet verkar bli jämnt.

- Vi tror att valresultatet blir riktigt jämnt den här gången. Att få en anställning är en viktig fråga för unga indier idag och sociala medier har också påverkat debatten på ett sätt som vi tidigare inte sett i Indien, fortsätter Anjoo Upadhyaya.

Tid:
Tisdag 21 maj kl. 17:15

Plats:
Frödingsalen, 1B 364, Karlstads universitet

Läs mer om föreläsningen här

Kontaktpersoner på Karlstads universitet:

Kristian Niemi
kristian.niemi@kau.se