2019-05-28 07:55Pressmeddelande

Pressinbjudan: Välkomna till Formulastudents release av årets bil 2019

Formula Student-teamet Clear River Racing är färdiga med årets bil. Onsdagen den 29 maj avtäcks den nya bilen, CRR19, som tog 25 000 timmar att bygga.

Clear River Racing är ett team på 42 studenter, från olika utbildningar, som medverkar i tävlingen Formula Student, vilket är en av världens största ingenjörstävlingar för studenter. Teamet har under de senaste 9 månaderna lagt över 25 000 timmar på att bygga en racingbil. Racingbilen innehåller över 2000 delar som studenterna har konstruerat, tillverkat och monterat ihop.

Tävlar i Europa
I år åker Formula Student-teamet Clear River Racing till tävlingarna på FS Netherlands i Nederländerna och FS Czech i Tjeckien. För att ett Formulastudent-team ska få vara med och tävla överhuvudtaget, måste varje team hjälpas åt med att besvara en Quiz som hålls av värdlandets tävlingsledning innehållandes en stor variation av frågor i teknikämnen generellt och om regler inom projektet. Frågorna presenteras simultant för alla sökande team i hela världen till respektive tävling och är på tid. Årets team lyckades med bedriften att få alla rätt på Nederländernas utfrågning.

Studenterna organiserar sig som ett företag och ritar, konstruerar, bygger och finansierar bilen. Detta har varit ett mycket lyckat projekt som för elva år sedan startade som ett pilotprojekt med stöd av Ljungbergsfonden.

Release
Onsdag den 29 maj visas bilen i upp Aula magna på Karlstads universitet. Bilen, CRR19, har designats, konstruerats och monteras sedan i höstas . Under releasen visas bilen upp och flera gruppledare i teamet berättar om projektet och årets bil. Dekan och rektor håller dessutom tal.

Program, med start 14.00 i Aula magna
- Kort presentation och sammanställning av året
- Avtäckning av bilen, med tårta och mingel
- Uppvisningskörning utanför universitetet

Medierna hälsas välkomna.
Hitta hit.

För mer information, kontakta:

Ellinor Englundh, mobil 0768053221 och Alexander Jönerfall, 0761601599.

De kan nås via mejl: info@clearriverracing.se