2020-11-06 08:20Pressmeddelande

Pressinbjudan: Sport och fysisk aktivitet är temat på årets First Lego League

First Lego League är uppbyggt kring temabaserade utmaningar för att engagera barn i åldrarna 9 till 16 år inom forskning, problemlösning, kodning och teknik. Årets tema är RePlay och handlar om sport och fysisk aktivitet.

Grunden för tävlingen är lagarbete, upptäckaranda och innovation.

- Tävlingen är väldigt bra för att det ingår så många delar, inte bara att kunna programmera en robot, vilket i och för sig inte är så bara, säger Susanne Walan, projektledare för Teknikerjakten vid Karlstads universitet. Årets tema är väldigt bra och viktigt, nämligen behovet av fysisk aktivitet. Särskilt viktigt när vi i dessa tider blir mycket sittandes vid våra digitala verktyg, datorer, plattor och mobiler.

Utifrån temat jobbar eleverna också med ett projekt under några veckor och försöker hitta smarta lösningar.

Karlstads universitet har varit tvungna att ha begränsat antal tävlande lag i år för att klara Folkhälsomyndighetens restriktioner, så totalt tävlar tre lag. Ett lag från Kvarnbergsskolan, Karlstad och två lag från Sannerudsskolan, Kil.

Totalt tävlar 77 lag i Sverige och i hela Skandinavien tävlar 726 lag.

Projekt
Projektet är den del som innehåller forskning. Här ska lagen forska inom årets tema. Lagen måste ställa en relevant problemställning och hitta en lösning på denna. Lösningen kan vara en produkt, en tjänst, en förbättring på något som redan finns eller en annan innovativ lösning. Lagen ska även dela sin lösning.

Tävlingen innehåller som vanligt moment där man ska köra med robotar på en bana och klara av diverse uppgifter.

Information till pressen

Var: Värmlands museum.

När: 7 november, invigning kl 10.00. och 13.20 startar finalerna med robotkörningar och kl 14.10 är det prisutdelning.

Susanne Walan, projektledare för Teknikerjakten
Telefon: 054-700 12 61, 070-52 58 807
E-post: susanne.walan@kau.se

Gustaf Nordansjö, projektledare First Lego League
Telefon: 070-341 11 21

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Christina Knowles
Kommunikationschef
Christina Knowles
Carina Olsson