2019-10-24 11:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: SELMA-dagen 2019 – med forskningen i fokus

Lördagen den 26 oktober genomförs årets SELMA-dag på Karlstads universitet. SELMA-studien har hittills framförallt handlat om att samla in data, men nu börjar det komma resultat. Kom och lyssna och diskutera de nya resultat som kommit fram i SELMA-studien.

Ett evenemang för hela familjen
Vid årets SELMA-dag kommer forskare att berätta om nya resultat ur studien. Det kommer även finnas en utställning med vetenskapliga posters där forskningen och dess resultat presenteras, samt möjlighet att ställa frågor till forskarna.

Nya resultat i SELMA-studien handlar bland annat om hur miljökemikalier under graviditeten kan påverka barns utveckling och hälsa, såsom krupp, barns tillväxt, språkförsening och kognition men även hur mammans nutrition och kost kan påverka barns hälsa.

Aktiviteter för äldre barn
Då barnen i SELMA-studien nu är äldre så har SELMA-dagen i år ett nytt upplägg, med aktiviteter riktade till barn över 6 år. Det finns en experiment- och pysselhörna samt fika. Och medan föräldrarna lyssnar på föredrag kan barnen se biofilmen ”Draktränaren 3” och äta popcorn (filmen är från 7 år).

OBS! Föreläsning och bio börjar ca kl 13.00 så därför är det bra att vara på plats i tid! Årets program är inte anpassat för drop-in. Dörrarna öppnar kl 12.30.

SELMA-studien
SELMA-studien undersöker vilken betydelse exponeringen av misstänkta hormonstörande kemikalier har på gravida kvinnor och små barn. I studien följs över 2000 värmländska mor-barn-par från tidig graviditet till förlossning och vidare under barnens uppväxt. Mätningar av kemikalier i mammornas blod och urin under graviditeten inleddes 2007 och familjerna har följts sedan dess. Nyligen avslutades en stor hälsoundersökning av mer än 1000 SELMA-barn.

Tid och plats

Tid: Lördagen den 26 oktober kl. 13.00–16.00, dörrarna öppnar 12.30
Plats: Karlstads universitet, ingång huvudingången.
Kostnad: Evenemanget är kostnadsfritt och vi bjuder på fika.

Malin Knutz, lektor och projektledare för SELMA-dagen, tel 073-621 27 74

Carl-Gustaf Bornehag, professor och projektledare för SELMA-studien, tel 070-586 65 65.