2021-11-11 06:55Pressmeddelande

Pressinbjudan: Robottävling för barn på Karlstads universitet

Lördag den 13 november tävlar cirka 1000 lag i Skandinavien i First Lego League som är en internationell tävling för ungdomar i åldrarna 9 - 16 år. Årets tävling handlar framför allt om att programmera legorobotar, lösa problem och att samarbeta.

Tävlingen First Lego League är en kunskaps- och tekniktävling för barn och ungdomar med syftet att stimulera intresset för naturvetenskapliga och tekniska yrkesområden. Under hösten har de deltagande klasserna byggt och programmerat legorobotar i sina egna klassrum.

- Det märks att programmering har blivit en del i skolans läroplan, säger Susanne Walan, projektledare för Teknikerjakten på Karlstads universitet, där First lego legue är en av aktiviteterna. Vi låter eleverna arbeta med avancerad teknologi vilket utvecklar deras kreativitet. De blir skickligare problemlösare, bättre ledare, och de lär sig att arbeta med projektarbeten.

I Karlstad tävlar fyra lag i Pedagogisk verkstad, hus 21, på Karlstads universitet. Lagen kommer från Kil, Molkom och Karlskoga. Vinnande laget går vidare till den skandinaviska finalen som kommer att gå av stapel i Ålesund, Norge.

Tema för årets tävling är Cargo Connect och handlar om transporter och logistik. Tävlingen innehåller flera delgrenar.

• Projektet innebär att lagen ska presentera ett problem inom årets tema som de har identifierat och hur de vill lösa detta på ett innovativt sätt.
  • Lagen ska i teknikgrenen presentera hur de har programmerat sina robotar som de också kör robotmatcher med mot de andra lagen.
  • I robotmatcherna ska roboten leverera gods till olika transport- och målplatser runt robotbanan. Den ska också aktivera installationer som är kopplade till transporter under dessa robotmatcher.
  • Sist, men inte minst bedöms lagen utifrån kärnvärden, det vill säga, hur man samarbetar och peppar varandra under hela tävlingsdagen.

Tävlingen pågår hela dagen och cirka kl. 13.20 körs finalerna i robotmatcherna och ungefär klockan 14.10 blir det prisutdelning.

När: 13 november kl.10-14.30

Var: Pedagogisk verkstad i hus 21, Vänern

Kontakt

För ytterligare information kontakta Annelie Bodén, ansvarig under tävlingsdagen,
tel 070-2880560

First Lego League ingår i Teknikerjakten och är ett projekt i samarbete med Ljungbergsfonden.

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer