2023-11-29 07:39Pressmeddelande

Pressinbjudan: Religionsvetenskapens dag med KG Hammar

Porträttbild av KG HammarKG Hammar i samband med att han var aktuell med Lilla fredsboken på Verbum förlag.

KG Hammar kommer till Religionsvetenskapens dag 6 december för att prata om hur klimatkrisen kräver en existentiell och andlig omställning.

Dagen som är öppen för allmänheten kommer att utforska hur religion och andlighet kan hänga ihop med klimatfrågan. Att hitta hopp och handlingskraft i arbetet för en hållbar framtid är något som många behöver stöd i.

– Forskning har visat att svenskar är dåliga på att prata om religion. Vi har i många år bjudit in allmänheten för att avdramatisera religion och belysa religion knutet till olika samhällsfenomen. I år är det klimatfrågan, som också är en jobbig sak att hantera. Kanske kan religion erbjuda vägledning eller verktyg för hur vi ska bete oss i detta, säger Kristian Niemi, ämnesföreträdare för religionsvetenskap.

Det kommer också fördjupas i hur religiösa företrädare och organisationer på olika sätt bidrar till att hantera klimatomställningar.

– Religion är oerhört viktigt för många människor i världen och det som din religion säger spelar en stor och betydande roll i hur du förhåller dig till exempelvis klimatfrågan.

Under tiden som Religionsvetenskapens dag pågår befinner sig också representanter från Karlstads universitet i Dubai på FN:s klimatkonferens COP28.

– Vi kommer att få en direktrapportering därifrån av Avit Bhowmik som är klimat- och miljölösningsforskare om vad som sker på konferensen. Det ska bli intressant att höra om religiösa organisationer finns på plats vid COP28 och vad de i så fall vill föra fram för budskap, avslutar Kristian Niemi.

Läs mer om Religionsventenskapens dag 2023: https://www.kau.se/religionsvetenskap/aktuellt/religionsvetenskapens-dag-religion-och-klimat

Kontakt:

Kristian Niemi