2023-11-27 06:40Pressmeddelande

Pressinbjudan: På sista Barnens universitet för terminen får barnen utforska Artificiell Intelligens, AI

AI

Barnens universitet avslutar terminen med ett högaktuellt evenemang där fokus riktas mot den brännande frågan om Artificiell Intelligens, AI. Vad är det egentligen? Är det bra eller dåligt? Dessa frågor och många fler kommer att belysas under säsongens sista tillfälle.

Besökarna kommer att få möta självkörande bilar, uppleva teknologins framsteg och kanske till och med gissa vad som är skapat av människor och vad som är skapat av AI. En spännande utmaning väntar där det blir svårare och svårare att skilja mellan mänsklig och artificiell intelligens.

Möjligheten att träffa en humanoid robot väntar också besökarna. Är det en riktig människa eller en avancerad maskin? Utvecklingen går i rasande takt, och gränsen mellan människa och maskin suddas ut. Detta blir en fascinerande inblick i den teknologiska framstegen som formar vår framtid.

- Dessutom kommer vi att presentera rykande färsk forskning om vad barn tycker och tänker om AI, säger Susanne Walan, forskare i naturvetenskapernas didaktik. Detta ger en inblick i hur de unga generationerna ser på den snabbt utvecklande teknologin och dess påverkan på deras vardag.

Vi hälsar er varmt välkomna till en dag fylld med spännande upptäckter och insikter om Artificiell Intelligens.

När: Måndag den 27 november 2023
Tid:
Kl. 13.00 och 15.30
Plats: Aula magna, Karlstads universitet

Barnens universitet på Karlstads universitet är en spännande och pedagogisk plattform där unga sinnen (barn mellan 8-12 år) uppmuntras att utforska vetenskapens fascinerande värld. Genom interaktiva och engagerande evenemang ges barn möjlighet att lära sig om olika ämnen, från naturvetenskap till teknologi. Dessa föreläsningar syftar till att inspirera och väcka nyfikenhet hos de unga, skapa en rolig inlärningsmiljö och främja intresset för kunskap. Med hjälp av engagerade pedagoger strävar Barnens universitet på Karlstads universitet efter att odla en kärlek till lärande hos unga besökare. Barnens universitet är ett samarbete med Ljungbergsfonden.

Susanne Walan, forskare i naturvetenskapernas didaktik
Tel: 073-301 74 96, 054-700 12 61

Anna Smedja Bäcklund, projektledare för Barnens universitet
Tel: 054-700 12 63

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer