2019-10-02 10:25Pressmeddelande

Pressinbjudan: Möt en forskare i höst (ändrad lokal)

Hösten program för möt en forskare bjuder på politik, hälsa och kemi. Nästa tillfälle gästas av Malin Stegmann McCallion, lektor i statsvetenskap vid Karlstads universitet, och har rubriken Brexit – hur hamnade vi här?

Malin Stegmann McCallion menar att Storbritannien har haft ett ambivalent förhållande till den europeiska integrationsprocessen från dess start. De valde att stå utanför när samarbetet började efter andra världskrigets slut, för att sedan bli medlemmar 1973.

- Detta ambivalenta förhållande har naturligtvis påverkat hur vi hamnade där vi är idag. För att förstå hur vi hamnade här behöver vi se till den brittiska inrikespolitiken och förhållandet inom partiet Tories men även hur Tories har blivit utmanade av UKIP och nu i det senaste Europaparlamentsvalet av Brexit Party.

Vad tror du utgången blir?
- Det finns flera olika utgångar och vad som är så spännande med detta är att det kan ändras från en timme till en annan. Jag tror att Storbritannien kommer att lämna EU men vet inte hur och under vilka omständigheter.

Seminarieserien Möt en forskare är öppen för allmänheten och kräver ingen anmälan. Medierna hälsas välkomna.

Brexit – how did we end up here?
Medverkande: Malin Stegmann McCallion, lektor i statsvetenskap vid Karlstads universitet
Datum och tid: Onsdag 9 oktober klockan 12-12.45
Plats: Studieverkstaden, Universitetsbiblioteket, plan 3

Digitalisering och hälsa – kan coola prylar och appar hjälpa oss att må bättre?
Medverkande: Charlotte Bäccman, lektor i psykologi vid Karlstads universitet
Datum och tid: Torsdag 14 november klockan 12-12.45
Plats: Studieverkstaden, Universitetsbiblioteket, plan 3

Att sila molekyler och svälja kameler