2021-05-25 06:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Missa inte årets release av Karlstads universitets studenters första el-bil

CRR21CRR21

Formula Student-teamet, Clear River Racing, från Karlstads universitet är färdiga med årets bil och på onsdagen den 26 maj avtäcks den nya bilen, CRR21, som tagit över 12 000 timmar att bygga.

Clear River Racing, CRR, är ett team på 20 studenter, från olika utbildningar, som medverkar i tävlingen Formula Student, vilket är en av världens största ingenjörstävlingar för studenter. Teamet har under de senaste nio månaderna lagt över 12 000 timmar på att bygga en racingbil. Racingbilen innehåller över 1000 delar som studenterna har konstruerat, tillverkat och monterat ihop.

- I år har vi lagt stort fokus på övergången till eldrift, och därmed lagt mycket av våra resurser på att göra grundlig research och utvecklat den nya drivlinan, säger Julia Sjöbeck, projektledare för CRR. Vi har även fokuserat mycket på säkerheten kring de nya elektriska systemen och på att lägga en stabil grund av dokumentation för kommande elbilar inom CRR.

Internationell tävling

Till sommaren åker CRR-teamet till tävlingen FSAlpeadria i Kroatien. Tävlingen kommer att ske under helgen 26-29 augusti, om inget annat anges. Studenterna organiserar sig som ett företag och ritar, konstruerar, bygger och finansierar bilen. Det har varit ett mycket lyckat projekt som för 14 år sedan startade som ett pilotprojekt med stöd av Ljungbergsfonden.

- Den största utmaningen har varit att det funnits begränsad information om eldrift att tillgå och att vi fått designa helt egna och nya kretsar samt kretskort för att följa regelverket, säger Julia Sjöbeck. Motorerna har även det varit en stor utmaning för att inte behöva konstruera om hela chassit. Det som utmärker bilen är att den är den första av sin sort och starten på en ny era i CRR.

Första el-bilen

Onsdagen den 26:e maj kommer CRR´s första el-bil någonsin att avtäckas i pedagogiska verkstaden i Hus 21 på Karlstads universitet. Årets bil, CRR21, har designats, konstruerats och monteras från september fram till årets release. Under releasen kommer bilen visas upp, projektledaren kommer berätta om projektåret, gruppledare kommer berätta om deras roll i projektet samt att företagsledare och representanter från Karlstads universitet kommer tala kring projektet.

- Jag är väldigt stolt över att vi klarade att genomföra övergången till en drivlina på ett år, detta trots omständigheterna med pandemin och att vi är ett helt nytt team som aldrig varit med i Formula Student innan, säger Hampus Vinblad, project director team voltage.

Livestream

För intresserade kommer evenemanget att livesändas via youtube för att få ta del av eventet.

Evenemanget kommer att visas på följande länk:

Program 26 maj

13.30 Förmingel utanför pedagogiska verkstaden

14.00 I pedagogiska verkstan:

• Kort presentation och sammanställning av året
  • Avtäckning av bilen

15.00 Eftermingel utanför pedagogiska verkstaden

Medierna hälsas välkomna.

Föranmälan krävs, max 30 personer! Det finns få platser kvar.

Julia Sjöbeck  (Project Director for Teams Chassis and Suspension)
Phone: +46 73 950 92 26
E-mail: projectleader@clearriverracing.se

Isak Norberg (Head of Marketing and Finance)
Phone: +46 72 207 34 86
E-mail: marketing@clearriverracing.se

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer