2019-12-05 15:11Pressmeddelande

Pressinbjudan: Matteintresserade löser problem åt industrin

Den 10 december arrangeras Matematik möter industri-dagen, MIMM®-dagen, vid Karlstads universitet. Lag med matematikintresserade forskare, doktorander, universitetsstuderande och gymnasieelever arbetar tillsammans för att lösa problem åt industrin.

– Vi vill lyfta Värmland som bas för attraktiva arbetsgivare som genom avancerad och modern teknik använder matematik som verktyg. En viktig del är att visa hur roligt matte är och ge gymnasieelever och studenter ett smakprov på hur man kan arbeta med tillämpad matte i arbetslivet. säger Adrian Muntean, professor i matematik som tillsammans med Elisabet Mellroth, doktor i pedagogiskt arbete, arrangerar dagen.

Dagen arrangeras för tredje året och företagen som vill få hjälp att hitta matematiska lösningar på hittills olösta problem är Uddeholm, Region Värmland och Kongsberg.

Media hälsas välkomna till sal 5C 329 mellan 11.00-12.00 och 15.00-16.00.

För mer information kontakta Adrian Muntean på 0706 17 85 85 eller Elisabet Mellroth på 0700 01 03 15.

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och cirka 1 200 anställda.