2023-10-16 05:30Pressmeddelande

Pressinbjudan: Karlstads universitet firar Akademisk högtid!

Akademisk högtid vid Karlstads universitet firas 20 oktober.Akademisk högtid vid Karlstads universitet firas 20 oktober.

På fredag, den 20 oktober, firar Karlstads universitet Akademisk högtid. Under högtiden presenterar vi och installerar universitetets nya rektor, Jerker Moodysson. Vi promoverar sedvanligt våra nya doktorer och installerar nya professorer och i år välkomnar vi också två hedersdoktorer.

Akademisk högtid är en av årets största händelser vid Karlstads universitet och en tradition med anor från 1500-talet. Att forska kräver ett ovillkorligt intresse för sitt ämne, en vilja och ett driv som tar dig igenom månader av arbete och vånda innan du till slut når ditt slutliga mål med en avhandling eller en vetenskaplig artikel. En passionerad historia som kräver fullständigt fokus. I nuvarande samhällets brus har vetenskapen kanske aldrig varit viktigare och forskare behövs som aldrig förr. Därför är passion årets tema för Akademisk högtid.

Traditionsenlig ceremoni med rektorsinstallation
Ceremonin inleds med installation av Karlstads universitets nya rektor, Jerker Moodysson. Universitetets styrelseordförande välkomnar nya rektor och rektor håller sen sin avsiktsförklaring. Även studentkåren håller ett tal som inkluderar deras förväntningar av ett nytt styre. Rektorsinstallationen följs av promovering och installation av årets doktorer och professorer. Evenemanget ramas in av underhållning med värmlandsbördiga artister samt studenter vid Musikhögskolan Ingesund.

Medierna möts upp vid huvudentrén klockan 15.00 för intervjuer och foton, 15.15-15.30. Universitetet förser medierna med en gruppbild efter ceremonin.

Datum: Fredag 20 oktober
Tid: kl. 16.00-18.00. Obs, senast 15.45 ska platserna vara intagna.
Plats: Aula Magna, Karlstads universitet

Intressant forskning och samtal med våra hedersdoktorer
Våra nya professorer presenterar sin forskning på Karlstad CCC med kortare föredrag. Detta följs sedan av ett gemensamt samtal med årets hedersdoktorer kring temat passion.

Moderator är Jan van Stam, professor i fysikalisk kemi.

Medierna är välkomna att närvara under professorernas föredrag och panelsamtalet. Det finns möjlighet till intervjuer och foton klockan 11.40-11.50.

Datum: Fredag den 20 oktober
Tid: 09.00-11.40
Plats: Lerinsalen, Karlstad CCC

Se fullständigt program i Lerinsalen, Karlstad CCC.

Läs mer om årets doktorer, professorer och hedersdoktorer här.

Kontakt:
Jonas Brefält, pressekreterare