2021-11-29 13:43Pressmeddelande

Pressinbjudan: Karlstads universitet firar Akademisk högtid!

Logotype för Akademisk högtid vid Karlstads universitet 2021

På fredag, den 3 december, firar Karlstads universitet Akademisk högtid. Vi promoverar sedvanligt våra nya doktorer och installerar nya professorer. I år välkomnar vi tre hedersdoktorer och delar också ut en hedersmedalj.

Akademisk högtid är en av årets största händelser vid Karlstads universitet och en tradition med gamla anor. Med anledning av pågående pandemi fick förra årets högtid ställas in. Än är det inte över men genom att följa de restriktioner som råder kan vi ändå genomföra högtiden som i år också innefattar de doktorer, hedersdoktorer och professorer som skulle ha promoverats och installerats 2020. Vi ska också uppmärksamma årets docenter, en meriterad lärare samt dela ut en hedersmedalj.

Den gångna tiden har lämnat stort utrymme för andrum, eftertanke och möjlighet att stanna upp i den för många stressiga vardagen. Tid för reflektion som också kan ge kraft för kommande utmaningar. Detta är temat för Akademisk högtid 2021.

Traditionsenlig ceremoni med värmlandsbördig artist

Ceremoniprogrammet innehåller enligt tradition, med anor från 1500-talet, promovering av nya doktorer och även installation av universitetets nya professorer.

Ceremonin ramas in av underhållning med en värmlandsbördig artist samt studenter vid Musikhögskolan Ingesund. Medierna möts upp vid huvudentrén klockan 14.45 för intervjuer och foton. Universitetet förser medierna med en gruppbild efter ceremonin.

Datum: Fredag 3 december
Tid: kl. 15.30-18.00. Obs, senast 15.15 ska platserna vara intagna.
Plats: Aula Magna, Karlstads universitet

Intressant forskning och samtal med våra hedersdoktorer
Våra nya professorer presenterar sin forskning på Karlstad CCC med kortare föredrag. Detta följs sedan av ett gemensamt samtal med årets hedersdoktorer kring temat reflektion.

Moderator är Martin Löfgren, prefekt vid Handelshögskolan.

Medierna är välkomna att närvara under professorernas föredrag och panelsamtalet. Det finns möjlighet till intervjuer och foton klockan 11.40-11.50.

Datum: Fredag den 3 december
Tid: 09.00-11.40
Plats: Lerinsalen, Karlstad CCC

Se fullständigt program i Lerinsalen, Karlstad CCC.

Läs mer om årets doktorer, professorer och hedersdoktorer här.

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren