2019-11-08 08:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Kan robotar bidra till bättre och säkrare städer?

First Lego League är uppbyggt kring temabaserade utmaningar att engagera barn i åldrarna 9 till 16 år inom forskning, problemlösning, kodning och teknik.

I årets tävling First Lego League är temat kopplat till hur man kan planera städer utifrån hantering av olika problem, till exempel för att förebygga eller agera vid olika naturkatastrofer som exempelvis översvämningar, men också i fråga om tillgänglighet och kommunikationer inom staden. Grunden för tävlingen är kärnvärden, som betonar lagarbete, upptäckaranda och innovation.

I Värmland deltar lag från de här orterna:

• Kil
  • Forshaga
  • Skattkärr
  • Munkfors

Tävlingen innehåller som vanligt moment där man ska köra med robotar på en bana och klara av diverse uppgifter. Dessutom ska ungdomarna presentera projekt som handlar om planeringen av städer och de bedöms även i hur bra de har programmerat sina robotar.

När: lördag den 9 november i Pedagogisk verkstad, hus Vänern, på Karlstads universitet.

Invigning kl. 10.00

Final i robotkörningen kl 13.30

Prisutdelning ca kl 14.15

Annelie Bodén, mobil: 070-2880560.