2023-06-29 06:05Pressmeddelande

Pressinbjudan: Invigning av Ericssons science lab - ett spännande nytt Science center på LM Ericssongården i Värmskog

Bild på en gammal telefon

Välkomna till invigningen av Ericssons science lab, ett innovativt science center som kommer att bli en fantastisk upplevelse för barn, unga och alla nyfikna besökare.

Science centret, som är en del av det framgångsrika delprojektet "Teknikerjakten on tour" under Teknikerjakten vid Karlstads universitet, kommer att erbjuda spännande aktiviteter och guidade turer för att ge besökarna en interaktiv inblick i kommunikationens fascinerande värld.

Invigningen äger rum den 1 juli klockan 13.00 på LM Ericssongården i Värmskog. Science centret kommer att vara öppet dagligen under hela juli månad, mellan kl 13.00 och 17.00. Besökare kommer att få möjlighet att utforska olika aspekter av kommunikation, från de tidiga telegrafsystemen till dagens Artificiell Intelligens och framtidens mobiltelefoner.

En speciell gäst, en släkting till LM Ericsson, kommer att närvara vid invigningen. Därutöver kommer en teaterföreställning att hållas för att berätta historien om LM Ericssons betydelse som grundare av den svenska och internationella telefonindustrin.

- Ericssons science lab kommer att erbjuda en variationsrik upplevelse med specialprogram som sagostunder för yngre barn och aktiviteter speciellt utformade för dem, säger Susanne Walan, projektledare för Teknikerjakten. Det är vår förhoppning att besökarna, oavsett ålder, ska upptäcka detta spännande utflyktsmål och få möjlighet att både uppleva historien och möta framtiden.

Science centret drivs i samarbete mellan Teknikerjakten vid Karlstads universitet, Ljungbergsfonden och Värmskogs hembygdsförening. Science centret är tacksamma för stödet från Swedbank genom Sparbanksstiftelsen Alfa, Grums kommun och Värmland hembygdsförbund, vilket har gjort denna satsning möjlig.

- Vi hälsar alla besökare varmt välkomna och ser fram emot en sommar fylld av spännande upplevelser och kunskap, säger Susanne Walan. Ta chansen att besöka Ericssons science lab och upptäck kommunikationens värld på ett nytt och engagerande sätt.

• Var? LM Ericssongården i Värmskog
  • När? Lördagen den 1 juli kl.13.00

För ytterligare information, kontakta:

Susanne Walan, projektledare Teknikerjakten på Karlstads universitet och Ericssons science lab.
Telefon: 070- 525 8807
E-post: susanne.walan@kau.se