2022-10-07 05:35Pressmeddelande

Pressinbjudan: Harry Potters magiska värld, återvinning och Vasaskeppet är några av årets teman på Barnens universitet

Rykande skål med två människor bakomHarry Potters magiska (kemiska?) värld

Pressinbjudan:

Barnens universitet har sedan starten haft fler än 13 000 besökare och i år firar de 15 år. På måndag öppnar Karlstads universitet återigen dörrarna för nyfikna och vetgiriga barn som får träffa forskare som visar spännande forskning.

Med hösten kommer en favorit hos de unga, nämligen Barnens universitet. Under sex måndagar i oktober och november tas barn i åldrarna 8–12 år med på spännande resor in i forskningens värld. Barnen får tillsammans med forskare bland annat lära sig om celler som är kroppens små pusselbitar eller om Harry Potter kunde magi eller handlade det om kemi?

Barnens universitet är ett efterlängtat inslag på hösten och år efter år tar vi emot nyfikna barn från hela Värmland tack vare Lungbergsfondens satsning, säger Anna Smedja Bäcklund, projektledare för Barnens universitet.

På måndag drar det igång

Barnens universitet är en del av det större och mer långsiktiga projektet Teknikerjakten och barnens intressen och nyfikenhet för forskning stärks efter de här besöken visar en ny forskningsstudie.

På måndag inleds höstens omgång av Barnens universitet. Besökarna träffar då forskarna Anna Smedja Bäcklund och Susanne Walan som tar med barnen till Harry Potters värld full av magi. På skolan Hogwarts, får eleverna lära sig både häxkonster och trolldom. Men är det verkligen magi? Kan det finnas en förklaring till allt?

Program hösten 2022
Alla tillfällen är kl. 15.30
16.15 och hålls i Aula Magna.

10 oktober - Kan Harry Potter magi, eller handlar allt om kemi?

17 oktober - Kan Harry Potter magi, eller handlar allt om kemi?

24 oktober - Pricka rätt fack när du slänger din förpackning

14 november - Kan vi rädda skeppet Vasa från att sjunka igen?

21 november - Tjejgrejer, killgrejer och annat hittepå

28 november - Celler – kroppens små pusselbitar

Barnens universitet ingår i Teknikerjakten och är ett projekt i samarbete med Ljungbergsfonden i syfte att öka intresset för teknik och naturvetenskap. Föreläsningarna kommer även att filmas och skolklasser kan ta del av det/de program som de önskar i efterhand.

Läs mer om programmet här!

Anna Smedja Bäcklund, projektledare för Barnens universitet
Mobil: 076- 100 37 62

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer