2024-02-13 07:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Här får värmlänningarna svaret på hälsogåtan

Anders WallenstenAnders Wallensten

Anders Wallensten avslöjar tillsammans med värmländska forskare hur värmlänningen lever längre och hälsosammare. Den 14 februari 2024 samlas experter och forskningsintresserade kring hälsoforskning för ett friskare Värmland.

I år är det 10-årsjubileum för konferensen Forum Värmland, som är en forskningssamverkan mellan Region Värmland och Karlstads universitet i syfte att stärka värmlänningens hälsa. En möjlighet att ta del av helt ny forskning om värmlänningarnas vård och hälsa från vaggan till graven. Malte Hallqvist, guidar som moderator, deltagarna genom dagens händelser.

- Vi ser fram emot en givande dag fylld med insiktsfulla diskussioner och kunskapsdelning, säger Anna Nordin, projektledare för årets Forum Värmland. Det är en möjlighet för alla att engagera sig och bidra till en starkare och hälsosammare framtid för Värmland.

Keynote-speaker Anders Wallensten, läkare och författare, kommer att fördjupa oss i ämnet: "Vad är svaret på hälsogåtan?"

- Anders Wallenstens föreläsning kommer att vara en höjdpunkt där han delar med sig av sina insikter och erfarenheter kring de gåtfulla frågorna och svaren för en god holistisk hälsa, säger Helene V Wadensjö, enhetschef Centrum för Klinisk Forskning, CKF, Region Värmland. En unik möjlighet att fördjupa insikter kring vårt välmående och hur vi kan förbättra vår hälsa både som enskild människa och som samhälle.

Under dagen kommer flera nydisputerade forskare berätta om sin forskning.

• Datum: 14 februari 2024
  • Tid: 08:30 - 16:00
  • Plats: Karlstad CCC
  • Program för dagen hittar du här.

Helene Wadensjö, enhetschef Centrum för Klinisk Forskning, CKF, Region Värmland
Tel: 070 385 1793

Anna Nordin, projektledare för forum Värmland vid Karlstads universitet.
anna.nordin@kau.se
Tel: 073-301 65 92, 054- 700 23 86