2022-11-14 09:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Grand Prix Award-föreläsning

Johan Engberg, kansli- och sportchef på IF Göta.Johan Engberg, årets mottagare av idrottsledarstipendiet Karlstad Grand Prix Award.

Torsdag 17 november föreläser årets Grand Prix Award-mottagare Johan Engberg på Karlstads universitet. Föreläsningen är öppen för alla och äger rum klockan 13-15 i Frödingsalen på universitetet.

Det var i somras som Johan Engberg tilldelades Karlstads kommuns och Karlstads universitets idrottsledarstipendium Karlstad Grand Prix Award.

Föreläsningen 17 november har rubriken ”Från KaU till Diamond League – projektledning i smått och stort” och kommer att handla om Johan Engbergs resa från framgångsrik friidrottare till dagens roll som kansli- och sportchef på IF Göta, där han är ansvarig för flera stora arrangemang som Karlstad Grand Prix, Stadsloppet och Tjurruset.

Det var just vid Karlstad Grand Prix, 3 juli i år, som han som fjortonde person fick motta Karlstads kommuns och Karlstads universitets idrottsledarstipendium på 30 000 kronor för sin gärning. Under föreläsningen kommer han berätta även om den upplevelsen. I somras beskrev han känslan som smått overklig, samtidigt som han var otroligt glad och stolt.

Johan Engberg växte upp i Finspång och flyttade till Karlstad under andra halvan av 1990-talet för att studera vid friidrottsgymnasiet. Här började han tävla för IF Göta och vann under 00-talet tre guldmedaljer, sex silver och två brons på Svenska Mästerskapen i 100 respektive 200 meter. Han var också med och vann guld tre år i rad i SM-tävlingarna i stafett inomhus på distansen 200 meter och har deltagit i EM, VM och Finnkampen med framgång, bland annat.

Efter gymnasiet studerade Johan Engberg vidare vid Karlstads universitet där han nu är alumn. Han kommer därför också ägna en del av föreläsningen åt att berätta om hur han upplevde universitetsstudierna i bland annat idrottsvetenskap.

Föreläsningen äger rum torsdag 17 november, klockan 13-15, i Frödingsalen (1B364). Den är öppen för alla och ingen föranmälan krävs.

Här kan du läsa mer om sommarens stipendieutdelning och tidigare pristagare.