2022-06-01 05:45Pressmeddelande

Pressinbjudan: Forskare engagerar ungdomar för att rädda våra insekter

Forskarna Daniel Olsson, Peter Lampert och Niklas GerickeForskarna Daniel Olsson, Peter Lampert och Niklas Gericke

Pressinbjudan: Forskare engagerar ungdomar för att rädda våra insekter

Forskningsprojektet "Developing Action Competence for Insect Preservation" vid Karlstads universitet studerar hur undervisningen i grundskolan kan utformas för att unga människor utvecklar mer kunskap i hur de kan hjälpa insekter. Först ut är Nyeds skola, Norrstrands-, Ilanda-och Hultsbergskolan i Värmland.

Insekter finns över nästan hela jorden och har viktiga roller i ekosystem. En av insekternas viktigaste ekosystemtjänster är att vara pollinerare och utan dem skulle till exempel många av våra grödor inte kunna odlas. Insekter är också viktiga för att äta och bryta ner växtdelar och döda djur, eller som mat för många andra djur. Om insekter minskar påverkas många andra organismer på ett negativt sätt.

- Insekterna minskar i antal i Sverige och världen runt. Det äventyrar ekosystemen och påverkar direkt vår framtid, säger Peter Lampert, projektledare och internationell post doc i biologididaktik och en av forskarna i projektet vid Karlstads universitet.

Livsmiljöerna för insekter har kraftigt försämrats och många insekter är hotade. Mänskliga åtgärder är avgörande för att minska hoten mot insekterna och för att vända den negativa trenden. Då krävs bland annat en förändring av våra beteenden och en förändring av vårt förhållande till insekter. För att åstadkomma detta vill forskarna vända sig till våra unga.

- Vi behöver inte bara vara medvetna om problemet av insektsminskning, vi behöver handlingar eller ”actions”, säger Peter Lampert.

Koppla samman forskning och undervisning

För att uppnå målet att engagera unga människor i stor skala arbetar forskarna Peter Lampert, Niklas Gericke och Daniel Olsson med grundskolor i Sverige. I år deltar 250 elever från årskurs 7 och deras lärare i forskningsprojektet. Forskarna har utvecklat en teoribaserad undervisningssekvens ”Actions for Insects”, som implementeras i maj 2022. Forskarna är intresserad hur elevernas handlingskompetens att hjälpa insekter utvecklas genom undervisningen.

- Det känns roligt att få träffa nyfikna lärare och elever och se hur vi kan tillsammans skapa en insektsvänlig framtid, säger Peter Lampert.

I undervisningen lär eleverna sig om insekternas betydelse, orsakerna till insekternas nedgång och möjliga åtgärder för att bevara dem. Eleverna planerar också egna åtgärder och rapporterar också observationer av insekter i närmiljön, vilket bidrar till forskning om insekternas förekomst.

- Viktigast av allt är att eleverna lär sig av sina egna handlingar, säger Peter Lampert.

Möjlighet att komma och ta del av forskningen tillsammans med Nyeds skola klass 7,
fredagen den 3/6 kl. 13:45 .
Meddela gärna om ni har tänkt att närvara till Peter.Lampert@kau.se

Peter Lampert, doktor i biologi vid Karlstads universitet.
Telefon: 076 -1122911

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer