2016-12-08 08:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Elever undersöker sockerfritt godis på Karlstads universitet

Denna vecka besöker högstadieelever från Ilandaskolan Karlstads universitet för att utföra experiment i kemi. Besöket är ett samarbete mellan Ilandaskolan och Karlstads universitet som innebär att alla högstadieelever gästar universitetet en gång per läsår för att göra experiment i kemi som knyter an till undervisningen. Medierna är välkomna att ta del av experimenten.

Eleverna i Ilandaskolans årskurs åtta ska undersöka om det förekommer socker i godis som är märkt sockerfritt. Experimentet handlar om att hjälpa livsmedelsinspektör Inge Söt, som har fått lite för många prover att undersöka.

- Eleverna förbereder sig på lektionerna inför besöket och kommer sedan till universitetet för att utför en laboration. Tillbaka i klassrummet har de ett efterarbete att göra.

Startade i våras

Projektet startade i våras, då alla elever i årskurs sju gästade Karlstads universitet och utförde en dopinganalys. Då var det sprintern Inge Snabb som hade fått sina flaskor med sportdryck beslagtagna för kontroll. Eleverna fick undersöka om det fanns otillåtet höga halter av ett antal ämnen.

- Experimentet i våras fungerade bra och eleverna var mycket fokuserade. Nu utvecklar vi samarbetet och fortsätter med eleverna i årskurs åtta, säger Anna Smedja Bäcklund.

Experimenten är en del av Teknikerjakten, som ingår i ett långsiktigt samarbete mellan Karlstads universitet och Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond. Fonden arbetar med att främja framtidssatsningar inom naturvetenskaplig och teknisk utbildning. Målet med Teknikerjakten är att fler ungdomar ska intressera sig för teknik och naturvetenskap.

Kontakt
Namn: Anna Smedja Bäcklund, universitetslektor och projektledare på Karlstads universitet.

Datum: 9/12 Tid: 10.30-11.30
Plats: Sal 9D204 Karlstads universitets labrationssalar