2022-05-30 06:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Årets release av Karlstads universitets studenters el-bil

Clear river racings bilarClear river racings bilar

Formula Student-teamet, Clear River Racing, från Karlstads universitet är färdiga med årets bil och på tisdagen den 31 maj avtäcks den nya bilen, CRR22, som tagit över 20 000 timmar att bygga.

Clear River Racing, CRR, är ett team på 36 studenter, från olika utbildningar, som medverkar i tävlingen Formula Student, vilket är en av världens största ingenjörstävlingar för studenter. Teamet har under de senaste nio månaderna lagt över 20 000 timmar på att bygga en racingbil. Racingbilen innehåller över 1000 delar som studenterna har konstruerat, tillverkat och monterat ihop.

- I år har vi lagt stort fokus på att fortsätta utveckla den nya elektriska drivlinan för att få ett säkert och hållbart koncept, säger projektledarna Jesper Lindh och Jakob Hayes.

Till sommaren åker CRR-teamet till tävlingen i England vid Silverstone race circuit. Tävlingen kommer ta plats mellan 6 och 10 juli, om inget annat anges. Studenterna organiserar sig som ett företag och ritar, konstruerar, bygger och finansierar bilen. Det har varit ett mycket lyckat projekt som för 15 år sedan startade som ett pilotprojekt med stöd av Ljungbergsfonden.

- Den största utmaningen har varit att anpassa bilens hjulupphängning och chassi till den nyutvecklade elektriska drivlinan. Det har satt stora krav på studenternas kunskap och kreativitet, säger Jesper Lindh och Jakob Hayes.

Tisdagen den 31:e maj, 14:00, kommer CRRs elbil att avtäckas i Aula Magna på Karlstads universitet. Årets bil, CRR22, har designats, konstruerats och monteras från september fram till årets release. Under releasen kommer bilen visas upp, projektledarna kommer berätta om projektåret, gruppledare kommer berätta om deras roll i projektet samt att företagsledare och representanter från Karlstads universitet kommer tala kring projektet.

- Vi som projektledare är väldigt stolta över årets projekt och vad medlemmarna har åstadkommit, säger Jesper Lindh och Jakob Hayes. Vi vill även tacka all personal på Karlstads universitet som hjälpt oss samt alla sponsorer som stöttat oss genom projektet.

Program i Aula Magna

14.00 Presentation och avtäckning av bilen, Aula Magna
15.00 Mingel och fika
15.30 Fotografering av teamet och bilen
16.00 Färdigt för dagen

Medierna hälsas välkomna.

Jesper Lindh
Tfn: 072-211 69 19
E-mail: projectleader@clearriverracing.se

Jakob Hayes
Tfn: 073-322 41 94
E-mail: projectleader@clearriverracing.se

Gard Gustafsson
Tfn: 072-214 38 56
E-mail: marketing@clearriverracing.se

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer