2021-01-26 09:55Pressmeddelande

Pressinbjudan - Hur skapar vi hållbara platsbaserade digitala upplevelser?

Bild med tre mobiltelefoner som visar olika besöksmålUpptäck besöksmål med hjälp av digital teknik

Slutkonferens för projektet ”Platsbaserade Digitala Upplevelser”

29 januari
13.00 – 15.30
Digital konferens via Vimeo

Projektet har fördjupat sig i kunskap om digitalisering inom besöksnäringen och jobbat för att förstå möjligheter, utmaningar och effekter för destinationer i Värmland.

Tillsammans med offentliga organisationer, entreprenörer, anställda, besökare, lokalbefolkning och den digitala innovationsbyrån Sticky Beat, har projektet utvecklat konceptskisser för platsbaserade digitala upplevelser för Glaskogen, Kristinehamns skärgård och Sunne.

Tillsammans med några av våra nytänkande företag och kommuner berättar vi om resultat och insikter och diskuterar hur man kan göra verklighet av kreativa idéer.

Media är välkomna att delta via:

Kort introduktion om Platsbaserade Digitala Upplevelser (PDU)
Lotta Braunerhielm, projektledare PDU, Karlstads universitet

Varför är den här forskningen viktig?
Linda Ryan Bengtsson, Karlstads universitet

Att hänga med forskare
Andreas Stjärnhem och Nisse Bryngfors, Sticky Beat

Att förstå en plats
Fredrik Hoppstadius, Karlstads universitet

Hur berättar man om sin historia?
Ingmarie Junler, Vildmark i Värmland, Daniel Olsson, Värmlands museum, Ulrika Ganterud Evermark, Kristinehamns kommun och Maria Nordmark, Sunne kommun

Kreativt samskapande
Laila Gibson, Karlstads universitet

Innovera är att göra
Rikard Ohlin, ICA Sillerud

Framtidens upplevelser
Samtal, resultat och reflektioner från PDU-projektet.

Projektledare Lotta Braunerhielm
lotta.braunerhielm@kau.se

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Jonathan Strandlund