2019-02-28 08:00Pressmeddelande

​Polarpristagare till Musikhögskolan Ingesund

null

Måndag 11 mars besöks Arvika av 2018 års mottagare av Polarpriset, Dr Ahmad Sarmast, grundaren av Afghanistan National Institute of Music samt Zohra Orchestra. Studenter från Musikhögskolan Ingesund kommer att spela tillsammans med orkestern i en av bara tre konserter på svensk mark.

Konserten inleds med ett samtal (c:a 30 min) där vi får möta grundaren själv, Dr Ahmed Sarmast och dirigenten Negin Khpalwak. Samtalet leds av journalisten Annika Lindqvist.

Efter utbildning i Ryssland och Australien blev Ahmad Sarmast utsedd som förste Afghan till filosofie doktor i musik. 2006 återvände han till sitt sargade hemland med det uttalade syftet att rädda och återuppliva landets musikhistoria. Under ledning av Sarmast grundades Afghanistan National Institute of Music, ANIM.

Institutet startade en musikskola där barn och unga får lära sig att spela instrument och repertoaren består av både västerländsk klassisk musik och traditionell afghansk folkmusik. Kvinnorna i orkestern Zohra, 25 till antalet, spelar bokstavligt talat för sina liv och för sin frihet.

Ledda av 22-åriga dirigenten Negin Khpalwak har ensemblen blivit världskänd sedan sin internationella debut under World Economic Forums konferens i Davos 2016. Syftet är att genom musik återupprätta landets kultur och skapa framtidshopp oavsett bakgrund, kön, ekonomiska förutsättningar och religion.

2018 mottog ANIM och dess grundare Polarpriset.

Konserten är ett samarrangemang mellan Musikhögskolan Ingesund, Arvika Konsertförening och Polar Music Prize.

Kontakta Johan Birgersson på 070-513 12 06 eller johan.birgersson@mhi.kau.se

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och cirka 1 200 anställda.