2023-04-18 14:50Pressmeddelande

Ökat intresse för juristprogrammet vid Karlstads universitet

Karlstad university by nightKarlstads universitet om kvällen

Antalet förstahandssökande till juristprogrammet vid Karlstads universitet ökar med 13 procent, jämfört med förra våren.

– Ett väldigt gott betyg till personalen och till våra studenter i juridiska föreningen som knyter kontakter. Advokatbyråer, konsultbyråer och myndigheter rekryterar gärna från oss, säger Anders Hultqvist, professor i finansrätt och en av två programledare för juristprogrammet.

– Att vi har så många förstahandssökande är roligt och intressant. Vi är ju ganska nya, med två kullar som gått ut från oss hittills, och juristutbildning är ganska konservativ. Har mamma eller pappa läst i Uppsala eller Lund gör ofta barnen det också. Men vi har studenter från hela landet. Folk börjar få upp ögonen för oss.

En förklaring till framgången kan också vara att Karlstads universitets juristprogram utmärker sig nationellt, menar Anders Hultqvist.

– För två år sedan fick våra studenter silver i juridik-SM och i fjol vann de guld.

Totalt hade juristprogrammet i Karlstad 3 462 sökande, varav 351 i första hand. Det är en ökning med 13 procent i förstahandsval, jämfört med förra året.

Antalet sökande till program vid Karlstads universitet minskar annars generellt inför höstterminen 2023. Sammanlagt har 18 472 personer sökt program, varav 4 769 i första hand. Det är en minskning med 11 procent totalt och 9 procent färre i första hand.

Antalet sökande är tillbaka på nivåer liknande de före pandemin.

– Pandemiåren var speciella, positivt att vi nu håller samma nivåer på antalet sökande som 2019. Särskilt bra känns det med intresset för juristprogrammet, säger Margareta Friman, vikarierande rektor vid Karlstads universitet.

Nationellt minskar antalet sökande marginellt. Nästan precis lika många sökte i år som förra året, men tio procent färre än rekordantagningen under pandemiåret 2021, enligt UHR.

De tio mest sökta programmen vid Karlstads universitet inför höstterminen 2023:

(sökande i första hand inom parentes)

Juristprogrammet 3 462 (351)

Psykologprogrammet 1 724 (193)

Civilekonomprogrammet 1 402 (262)

Socionomprogrammet 1 279 (213)

Sjuksköterskeprogrammet 1 044 (295)

IT, projektledning och affärssystem 1 019 (181)

Tandhygienistprogrammet 768 (169)

Fastighetsekonomi 628 (99)

Kommunikation och PR 564 (93)

Personal och arbetsliv 520 (121)