2015-05-18 11:03Pressmeddelande

Nya racingbilen ska ge topplacering

null

Ökad driftsäkerhet och längre testperiod är nyckelfaktorer när Clear River Racing siktar på sitt bästa tävlingsresultat någonsin. Den nya bilen avtäcks under onsdagen på Karlstads universitet.

Studentprojektet Formula Student är Europas mest etablerade motorsporttävling med utbildningssyfte, och har i många år engagerat studenter vid Karlstads universitet. Under åtta månader har studenterna byggt en racingbil som de i juli ska tävla med på den anrika motorbanan Silverstone Circuit i England. Motståndarna kommer från lärosäten från hela världen. I tävlingen bedöms såväl design och hållbarhet, som tillverkningskostnader och bilens körförmågor.

Över 17 000 arbetstimmar

I år leds projektet av ingenjörsstudenten Magdalena Cederlöf. Ungefär 20 studenter från olika utbildningar ingår i teamet Clear River Racing, som sedan september förra året har arbetat med den nya bilen, CRR15.

- Tillsammans har vi lagt ungefär 17 600 timmar på projektet. Alla pluggar på heltid, så det här sker vid sidan om studierna, säger Magdalena Cederlöf. Det är periodvis väldigt tufft, men det är utan tvekan värt varenda timme.

Med en budget på knappt en miljon kronor gör studenterna nästan all tillverkning på egen hand i verkstaden på universitetet. CRR15 är en vidareutveckling av fjolårets bil. I år har man satsat mycket på driftsäkerhet för att klara av tävlingens många krävande moment.

- Vi har ett helt nytt aerodynamikpaket som hjälper till att trycka ned bilen mot marken. Dessutom har vi byggt om motorupphängningen så att den är betydligt mer vibrationstålig. Vi vet från tidigare år att det finns många poäng att hämta i det avslutande Endurance-momentet, där bilens uthållighet sätts på prov. Det är ganska få lärosäten som faktiskt kommer ända in i mål.

Bilen har en motor med 62 hästkrafter och gör 0-100 km/h på cirka fyra sekunder. I år är det uttalade målet att sluta bland de 15 främsta i tävlingen, vilket skulle vara universitetets bästa placering någonsin.

- Vi tycker att det är en rimlig målsättning. I år har vi haft nästan tio veckors testperiod, förra året handlade det om timmar.

”Alla tar för sig”

Ovanligt många i årets projektgrupp är med för första gången. Endast två studenter har erfarenhet av tävlingen sedan tidigare. Men Magdalena Cederlöf ser inga problem.

- I början var det lite tufft. Men gruppledarna har utvecklat tillsammans med sina gruppmedlemmar, och det är en otrolig skillnad jämfört med starten i höstas. Alla tar för sig och vågar ta initiativ. Jag tror att det var bra att alla var på samma nivå vid starten. Det är dessutom roligt att ungefär en tredjedel i gruppen är tjejer, i en annars ganska mansdominerad tävling.

Tävlingen Formula Student äger rum på motorbanan Silverstone Circuit i England den 9-12 juli.

Avtäckningen av årets bil är öppen för allmänheten och sker på scenen i Aula Magna.

Datum: onsdag den 20 maj

Tid: klockan 12.15

Plats: Aula Magna, Karlstads universitet

Vid frågor, kontakta projektledare Magdalena Cederlöf, tel. 073-584 30 69.

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och cirka 1 200 anställda.