2024-10-15 05:30Pressmeddelande

Ny forskning: Digital läsförståelse behövs i skolan

Barn med dator i skolmiljö, ute.

Svenska elever behöver hjälp att fullt ut förstå vad de läser på nätet. De måste få verktyg för hur de kan tolka texter i en digital miljö.

– Vi kan inte bara fokusera på tryckta texter, då missar eleverna kunskap hur de ska tolka information i digitala miljöer, säger Marie Wejrum, doktor i pedagogiskt arbete.

Marie har precis lagt fram sin avhandling på Karlstads universitet. I den har hon undersökt hur högstadieelever läser texter på nätet. Hon har låtit elever läsa texter som på något sätt försöker påverka dem, och sedan följt hur de samtalar och tolkar texterna.

– Eleverna är så kompetenta, de kan så mycket och resonerar så klokt tillsammans. Ändå litar de ofta på det de läser, säger Marie.

”Kan inte släppa unga vind för våg”

Hur vi uppfattar texter i en digital miljö skiljer sig från hur vi tar till oss tryckt material. På nätet består informationen av annat som påverkar, till exempel bilder, videoklipp och länkar. Det gör att det delvis krävs en annan läsförståelse för att förstå helheten i en digital miljö.

– Vi kan inte släppa unga människor vind för våg på nätet, då kommer de inte fullt ut att kunna tolka den information de möter. Skolan måste förbereda eleverna på hur de kan läsa text och upptäcka när de blir utsatta för påverkan, säger Marie.

Avhandlingen Läsa bredvid raderna: Högstadieelevers kritiska läsning av digitala multimodala argumenterande texter bygger på filmat material där Marie kunnat följa elever när de läser argumenterande texter och när de sedan samtalar tillsammans med andra elever om dem.

– Jag tror att vi måste ge eleverna verktyg för att kunna analysera och prata om texter. Det är tydligt att när de samtalar med varandra får de nya insikter och utvecklar sin förståelse för texterna, säger Marie.

Marie Wejrum disputerade i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet den 20 september 2024 med avhandlingen ”Läsa bredvid raderna: Högstadieelevers kritiska läsning av digitala multimodala argumenterande texter”. Hela avhandlingen går att läsa här: https://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1886695&dswid=1631

Kontakt:

Marie Wejrum, doktor i pedagogiskt arbete, 070-554 96 84, marie.wejrum@kau.se

Karlstads universitet forskar och utbildar kring samhällsviktiga frågor. Våra medarbetare och studenter drivs av att svara på nutidens och framtidens samhällsfrågor. Universitetet erbjuder 85 program på grund- och avancerad nivå samt 750 kurser inom drygt 50 ämnesområden.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren