2015-09-11 08:30Pressmeddelande

Musikhögskolan Ingesund och Lill-Babs hyllar Stikkan

Lördag den 19 september hyllar Lill-Babs och studenter från Musikhögskolan Ingesund Stikkan Anderson med en hejdundrande konsert: "Från Klas-Göran till ABBA".

Stikkan Anderson - legendarisk musikproducent, kompositör, musikförläggare och grundare av skivbolaget Polar Music och Polarpriset. Och mannen som lanserade ABBA. Hyllningskonserten på Musikhögskolan Ingesund är ett speciellt projekt med en härlig koppling till Ingesund och Arvika. Det var här han via studier grundade sin fantastiska musikkarriär och Stikkan hade starka rötter till Värmland, bland annat genom värmländska hustrun Gudrun. Flera år i rad har också studenter från Musikhögskolan Ingesund medverkat vid den årliga galan då Polarpriset delas ut.

I konserten i Musikhögskolan Ingesunds aula medverkar Barbro "Lill-Babs" Svensson och studenter, som bjuder på både nostalgiska och häftiga smakprov ur Stikkans rika produktion. Från schlagers till ABBA.

Bland gästerna väntas bland andra Marie Ledin, skivbolagschef, förläggare,vd för Polarpriset och dotter till Stikkan Anderson, samt Monica Ekmark vd för Universal Music Publishing, Skandinaviens största musikbolag.

För mer information kontakta: Johan Birgersson, samverkanskoordinator och konsertansvarig på tel: 070-5131206

Musikhögskolan Ingesund är en del av Karlstads universitet och utbildar musiklärare samt ger ett stort antal kurser i musik. Varje år arrangerar Musikhögskolan ett 100-tal konserter, med och utan gäster. Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och cirka 1 200 anställda.