2022-11-07 09:38Pressmeddelande

Musikhögskolan Ingesund firar 20 år med Karlstads universitet

Huvudentré_Musikhögskolan IngesundHuvudentré_Musikhögskolan Ingesund

Den här veckan firar Musikhögskolan Ingesund och Karlstads universitet 20 år tillsammans med jubileumskonserter både tisdag och onsdag.
Medier hälsas välkomna till dessa eller till att uppmärksamma 20-årsjubileet på annat sätt.

- Utvecklingen på Musikhögskolan Ingesund har inneburit att Karlstads universitet idag kan erbjuda ett betydligt bredare utbildningsutbud när det kommer till konstnärliga studier. Vi är mycket stolta över vår musikhögskola, säger Margareta Friman, vikarierande rektor vid Karlstads universitet.

- Vi har under de här 20 åren mejslat fram och ytterligare förfinat vårt varumärke som var vida känt inom musikbranschen redan innan vi blev en del av Karlstads universitet, säger Göran Lindskog, prefekt vid Institutionen för konstnärliga studier som Musikhögskolan Ingesund är en del av.

- Som universitetets andra campus kan Arvika titulera sig universitetsstad och vi hoppas att vi på sikt, genom vårt samarbete med Arvika kommun, kan få det än mera märkbart och synligt i Arvika.

För fler kommentarer om 20-årsjubileet kontakta Patrik Larsson, prorektor och ställföreträdande rektor vid Karlstads universitet, på 054-700 1553.

Jubileumskonserterna för studenter och personal äger rum tisdag och onsdag:

Musikhögskolan Ingesund
När: 8 november, kl. 19.00
Var: Stora konsertsalen

Karlstads universitet
När: 9 november, 16.00
Var: Aula Magna

Vid jubileumskonserterna bjuder Robert Wells med trio, tillsammans med sångsolist Maria Wells, på Rhapsody in Rock i miniformat. Detta tillsammans med studenter från Musikhögskolan Ingesund i stråkensemblen Camerata MHI, Per-Owe Solvelius, elgitarr och Magnus Ericsson, dirigent.

Bakgrund: Det var år 2002 som Musikhögskolan Ingesund gick från att vara en del av dåvarande Landstinget i Värmland till att bli en del av Karlstads universitet. Då, för 20 år sedan, hade Ingesund 130 helårsstudenter och var främst profilerad som en högskola som utbildade musiklärare. Nu har Musikhögskolan 220 helårsstudenter och erbjuder, utöver musiklärarprogrammet även musikproduktionsprogrammet och programmet konstnärlig kandidat musiker. I och med den nya examensrätten för konstnärlig masternivå startar även programmet konstnärlig master musiker hösten 2023.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren