2023-10-09 05:30Pressmeddelande

Musikaliskt födelsedagsbarn firar ett sekel

Valdemar Dahlgren och jubileumslogotype_Musikhogskolan Ingesund 100 årMusikhögskolan Ingesund 100 år

Musikhögskolan Ingesund, som inledningsvis var Folkliga musikskolan på Ingesund, fyller 100 år och det ska firas i dagarna två. Helgen 13-14 oktober ges två större jubileumskonserter för att fira födelsedagsbarnet.

Grundaren av Ingesundskolorna, legendaren Valdemar Dahlgren, startade parallellt med Västra Värmlands folkhögskola (senare namnbyte till Ingesunds folkhögskola) även Folkliga musikskolan 1923 med 35 deltagare från tio olika landskap. Genom åren resulterade detta i utbildning till musikstudieledare, även för kommunalverksamhet och skolans frivilliga musik.

Den första examinationen av musikinstruktörer övervakades av censorer utsedda av Kungliga musikaliska akademien. Det initierades även särskild stråkpedagogisk linje och gitarrpedagogisk inriktning. Folkliga musikskolan blev så småningom musikhögskola 1978, med Landstinget i Värmland som huvudman innan verksamheten blev en del av Karlstads universitet 2002.

Utbildningarna på Musikhögskolan Ingesund har expanderat genom åren med olika inriktningar utöver musiklärarutbildningen finns numera även program för musikproducenter, utbildning till musiker på kandidatnivå och från i höst även på masternivå – den högsta inom svensk högre musikutbildning. Framöver ges dessutom möjlighet till ett Diplomår, inte minst för internationella studenter som gärna väljer Ingesund, och på det sättet når det yttersta inom sin profession. En nyhet är också Interpretationsåret – ett påbyggnadsår som riktar sig till studenter med en kandidatexamen i musik som vill studera vidare mot en professionell karriär som musiker.

Jubileumskonsert med stor bredd

100-åringen firas med en jubileumskonsert i Stora konsertsalen på Musikhögskolan Ingesund. Ingesunds Symfoniorkester under ledning av Johannes Gustavsson, alumn vid Musikhögskolan Ingesund, kommer att ackompanjera medverkande artister som kommer till Arvika för att fira Ingesunds jubileum inom genrerna klassiskt, folkmusik och jazz.

När Musikhögskolan Ingesund fyllde 40 år specialskrev den svenska tonsättaren Ingvar Lidholm ett verk till skolans ära. Sångerskan Malena Ernman framför verket tillsammans med symfoniorkestern som inleder med en overture skriven av Mats Larsson Goethe.

Jubileet gästas också av Eva Coyle, tidigare utbytesstudent från Irland, som med sång, durspel och piano kommer att framföra folkmusikstycken.

Fredag 13 oktober, Stora konsertsalen, kl. 19.00, konserten är offentlig.

Lördag 14 oktober, Stora konsertsalen, kl. 16.00,  konserten ges för inbjudna gäster, Musikhögskolan Ingesunds personal och Musikhögskolan Ingesunds veteraner.

Kontakt:

Johan Birgersson, studierektor och ansvarig för konserter och evenemang vid Musikhögskolan Ingesund, 070-5131206.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren