2021-12-13 09:11Pressmeddelande

MiMM-day 2021

MatematikMimm-Day på Karlstads universitet 2021

För 5 år sedan tog Elisabet Mellroth och Adrian Muntean Mathematics meets Industry (MiMM) till Karlstads universitet. Idag är MiMM-day ett årligen återkommande event för intresserade av matematik på en högre nivå. Den 15:e december genomförs årets MiMM-day.

MiMM-day vänder sig till de gymnasiestudenter, doktorander, universitetsstudenter och forskare som har ett extra intresse för matematik. Lokala företag presenterar ett antal problem som deltagarna får försöka lösa under en intensiv dag. Studenterna uppmanas tänka utanför traditionella ramar och dessutom får de en insyn i hur företagen arbetar. Studenterna blir på så vis en potentiell pool för företagets nästa praktikanter eller anställda.

- Smarta människor vill kontinuerligt möta utmaningar som spelar roll, förklarar Adrian Muntean, professor i matematik. MiMM-day är ett utmärkt tillfälle för studenter och forskare att komma i kontakt med branschen.

- Deltagarna får också tillfälle att lösa svåra problem tillsammans med andra med liknande matematiska kapacitet, säger Elisabet Mellroth, filosofie doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Det blir en rolig gemensam utmaning för deltagarna.

I slutet av MiMM-day presenteras resultaten i en plenarsession där företagen bedömer dem och ger feedback. Ibland resulterar det i fortsättningar i form av praktikplatser, gemensamt rekommenderade examensarbeten eller uppsatser.

Elisabet Mellroth:

- Med MiMM-dagen vill vi visa att det går att studera matematik i Värmland och arbeta med spännande utmaningar där djup kunskap inom matematik har betydelse.

Adrian Muntean, och Elisabet Mellroth finns tillgängliga för intervju inför MiMM-day 2021:

Kontakta Adrian
054 700 2034
adrian.muntean@kau.se

Kontakta Elisabet
elisabet.mellroth@karlstad.se

Mer om MiMM-day 2021 och schema för dagen

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Jonathan Strandlund