2019-11-28 08:30Pressmeddelande

Miljoner testamenterade till Karlstads universitet

Makarna Eva och Henry Kartman i Karlstad har testamenterat alla sina kvarlåtenskaper till Karlstads universitet. De ska användas till stipendier för studenter. Tillgångarna uppgick vid bouppteckningen till 12,3 miljoner kronor.

Arvet, efter att båda makarna avlidit, är skiftat till den instiftade stipendiefonden EH Stipendiefond, där 80 procent av avkastningen årligen får delas ut till 4 stipendiater per år. Första utlysningen av stipendier sker förhoppningsvis under 2020. Beslut om mottagare fattas av Karlstads universitets stipendiekommitté.

-Vi är mycket tacksamma, säger rektor Johan Sterte. Makarna Kartmans beslut ger ökade möjligheter till stipendier för studenter vid Karlstads universitet, och innebär att utvecklingen av hela universitetet kommer påverkas positivt.

Stipendiefonden är underställd, och förvaltas av, Karlstads universitet med ansvar och omsorg för optimering av kapital och avkastning.

Stiftelsen E H Stipendiefonds ändamål är att dela ut stipendier med företräde för värmlänningar. Studerande skötsamma, kreativa, initiativrika personer med entreprenöranda och huvudinriktning på teknisk-naturvetenskaplig linje kompletterad med ekonomiutbildning ska komma i fråga. Stipendiet ska ges företrädesvis för språkutbildning.

Kontakt: Rektor Johan Sterte kommenterar de testamenterade tillgångarnas betydelse för Karlstads universitet i samband med dagens pressträff efter universitetsstyrelsen, eller på telefon efter klockan 14.30 under torsdagen, telefon: 070-538 35 36