2015-09-17 08:29Pressmeddelande

​Mellanstadieelever tävlar i Formula Lådbil

Med egenbyggda lådbilar gör mellanstadieklasser upp om vinsten i den nya tävlingen Formula Lådbil, som hålls på Karlstads universitet på fredag.

Studentprojektet Formula Student har i många år engagerat studenter vid Karlstads universitet att bygga en racingbil och sedan tävla mot andra lärosäten. Nu har turen kommit till de lite yngre förmågorna. På fredag gästas universitetet av elever från årskurs 4, 5 och 6. Eleverna kommer under uppsikt av Clear River Racing, universitetets racingteam, att delta i Formula Lådbil, en utmanande och rolig tävling som liknar Formula Student i sitt upplägg. Lådbilarna har eleverna själva byggt i klassrummen under hösten.

Under dagen tävlar deltagarna i tre moment. Först testas lådbilarnas bromsförmåga, följt av ett moment där konstruktion och design bedöms. Eleverna får bland annat svara på frågor och motivera sina konstruktionsval. Slutligen sker ett moment där de tävlande lagen kör sin lådbil i en bana där de både måste kunna bromsa och väja för hinder.

Deltagande skolor är:

• Klockarhagsskolan, Hällefors
  • Storåskolan, Lindesberg
  • Jättestenskolan, Grums

Datum: fredag den 18 september
Tid: klockan 10.00-14.30
Plats: utanför hus Vänern (21)

Medierna hälsas välkomna. De mest bildvänliga momenten sker efter lunch, cirka klockan 13.00.

Vid frågor, kontakta Jan Håkanson, administrativ chef vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, tel. 070-260 14 53.

Formula Lådbil ingår i Teknikerjakten och är ett projekt med stöd från Ljungbergsfonden i syfte att öka intresset för teknik- och naturvetenskap.