2021-03-23 07:00Pressmeddelande

Lupiner förödande för andra blommor

Längs med många av våra svenska vägkanter breder rader av blomsterlupiner ut sig. De är mjuka och vackra – men skenet bedrar. Blommorna riskerar att tränga bort nästan alla växtarter omkring sig när de fått fäste. Den invasiva arten kan ha förödande effekter för såväl växtliv som insekter. Nu har forskare vid Karlstads universitet fått forskningsmedel för att titta på metoder för att begränsa lupinen.

För många har lupiner blivit en romantisk försommarsymbol och arten börjar ingå i svenska traditioner i form av buketter till midsommar. Växten, som finns i en mängd olika färgnyanser över hela vårt land, är faktiskt inte så svensk som man kan tro utan togs till Europa från Nordamerika så sent som på 1800-talet.

Begränsa lupinens framfart
I dag saknas kunskapsbaserade metoder för hur vi på ett kostnadseffektivt sätt kan begränsa invasiva arter så att de inte dominerar och minskar den biologiska mångfalden. Dessutom finns det inga vedertagna rutiner för planering samt övervakning av kontrollåtgärder på landskapsnivå. Det har nu forskare ifrån Karlstads universitet fått forskningsanslag från Naturvårdsverket, Trafikverket och Formas för att undersöka.

- Målet med projektet är att identifiera effektiva metoder för att begränsa blomsterlupinens etablering och spridning i våra vägrenar, säger Lutz Eckstein, professor i biologi vid Karlstads universitet. Det är viktigt att utveckla metoder för att planera kontrollåtgärder samt övervaka åtgärdernas effektivitet. Det kommer att stärka växtrikedomen, gynna viktiga ekosystemtjänster samt värnar om sällsynta ängsmarksväxter som är en del av vårt kulturarv.

Miljömålet "ett rikt växt- och djurliv"
Då fyrtio procent av de artrika vägkanterna är ockuperade av blomsterlupinen och arten har stor påverkan på hela växtsamhället, så befaras den snabba expansionen äventyra alla ansträngningar som Trafikverket gör för att gynna mångfalden längs infrastrukturmiljöer och nå miljömålen "Ett rikt växt- och djurliv" och "Ett rikt odlingslandskap".

- Vi kommer bland annat genomföra experiment längs en 18 km lång vägsträcka i västra Värmland, som domineras av täta lupinbestånd, och där testa okonventionella metoder och jämföra dem med bekämpning genom slåtter, säger Lutz Eckstein.

Projektet består av fyra delar:
1. Bestämma den lämpligaste tidpunkten för att bekämpa lupinen
2. Utveckling av effektiv bekämpning genom slåtter
3. Utvärdering av andra bekämpningsmetoder som t.ex. utgrävning och kalkning
4. Utveckling av geodatabaserade verktyg för övervakning

- Utvecklingen av verktyg för bekämpningsplanering och kontroll av åtgärder mot blomsterlupin med hjälp av geodata och fjärranalys är något som vi ska arbeta med, säger Lutz Eckstein. Kunskaperna ska tillämpas och utvärderas i samarbete med vår referensgrupp som består av forskningsfinansiärer och olika samhällsaktörer.

Projektresultat kommer att publiceras som en handbok om blomsterlupinens ekologi och kontroll, i vetenskapliga tidskrifter och via referensgruppens publika kanaler. Projektet är en del i en större satsning av Naturvårdsverket, Trafikverket och Formas.

Här kan du läsa om samtliga beviljade projekt inom utlysningen "Hantering av invasiva främmande arter".

Kontaktperson:
Lutz Eckstein, professor i biologi vid Karlstads universitet.
Tlf: 054 700 2278

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer