2014-12-09 08:00Pressmeddelande

Ljungbergsfonden fortsätter miljonsatsning med Karlstads universitet

Karlstad och Värmland fortsätter att vara en av tre prioriterade huvudregioner för stiftelsen Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond. Karlstads universitet beviljas mer än 10 miljoner kronor för perioden 2015-2017.

Stiftelsen Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond, i dagligt tal Ljungbergsfonden, har i flera år samarbetat med Karlstads universitet i syfte att stimulera intresset för teknik och naturvetenskap. Under namnet Teknikerjakten har Karlstads universitet sedan 2004 samlat över 300 projekt och skapat en stark samverkan mellan kommuner, skolor och näringsliv i regionen.

- Teknikerjakten är en strategisk investering för att öka intresset för, och kvaliteten på, tekniska och naturvetenskapliga utbildningar samt öka den entreprenöriella förmågan. Karlstads universitet är en långsiktig samarbetspartner i detta arbete och har visat på fantastiska resultat över tid. Med denna treårssatsning tar vi ytterligare några steg framåt och utvecklar Teknikerjakten till nästa nivå. säger Sara Jons, vd för Ljungbergsfonden.

Aktiviteterna inom Teknikerjakten pågår från förskolan ända upp till universitetet. Exempel på framgångsrika projekt är Barnens universitet, First Lego League, sommarforskarskola för gymnasieelever, det kvinnliga nätverket Tekla samt olika former av studiebesök. Och det är inte bara elever som drar nytta av aktiviteterna. Kunskapsutbyte, kompetensutveckling och nätverk är viktiga delar där målgruppen är lärare och skolföreträdare. Inom Teknikerjakten kan värmländska skolor dessutom söka investeringsmedel till utrustning för egna utvecklingsprojekt.

Ökning i regionen
Mellan åren 2004 och 2014 har antalet gymnasieelever i Karlstadsregionen på det tekniska programmet ökat med 92 procent, och antalet elever på det naturvetenskapliga programmet har ökat med 54 procent. Karlstads universitets tekniska och naturvetenskapliga utbildningar har under de här åren sett en ökning med 97 procent fler studenter.

- Det är glädjande att Ljungbergsfonden väljer att fortsätta att satsa i Värmland. Det är viktigt att det ordnas aktiviter för barn och ungdomar i regionen som ökar teknik- och naturintresset, vilket i sin tur leder till det ökade söktryck vi idag ser på ingenjörsutbildningarna på Karlstads universitet. Vi har ett nära samarbete med Karlstads universitet och vår förhoppning är att studenterna under sin utbildning får upp ögonen för vilka intressanta och spännande ingenjörsjobb det finns inom branschen och ser oss som en attraktiv arbetsgivare i framtiden, säger Carl-Johan Albinsson, platschef, Stora Enso Skoghalls Bruk.

Ett stort förtroende
Ljungbergsfonden fortsatta satsning i regionen sträcker sig mellan åren 2015 och 2017 och innebär att stiftelsen beviljar mer än 10 miljoner kronor till projektet.

- Det är ett stort förtroende vi i Värmland har fått från Ljungbergsfonden och vi kommer att fortsätta med många av de framgångsrika aktiviter som har startats genom åren. Nyheter den kommande treårsårsperioden är bland annat Formula lådbil, en konstruktionstävling för elever i årskurs 4-6, och vissa specifika satsningar gällande fortbildning för lärare, säger Jan Håkanson, administrativ chef för Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap.

Vid frågor, kontakta Jan Håkanson, tel. 070-260 14 53.

Stiftelsen Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond, i dagligt tal Ljungbergsfonden, är en av Sveriges största privata fonder för utbildningsprojekt inom teknik, naturvetenskap och entreprenörskap. Ljungbergsfondens Teknikerjakten är ett övergripande projekt på regional nivå.