2021-01-27 06:15Pressmeddelande

Lärare vid Musikhögskolan Ingesund medverkar i nominering till amerikansk Grammy

Konvolut för inspelningen av Kaija Saariahos violinkonsert som är nominerad till en amerikansk Grammy i kategorin bästa utövare och producent. Från vänster: Dirigent Clement Takasc, kompositören Kaija Saariaho och violinisten Peter Herrestahl.Konvolut för inspelningen av Kaija Saariahos violinkonsert som är nominerad till en amerikansk Grammy i kategorin bästa utövare och producent. Från vänster: Dirigent Clement Takasc, kompositören Kaija Saariaho och violinisten Peter Herrestahl.

Peter Herrestahl, violinist, samt lärare och professor vid Musikhögskolan Ingesund, medverkar på en inspelning som är nominerad till en amerikansk Grammy i kategorin bästa utövare och producent tillsammans med Oslo Filharmoniske Orkester och producenten Hans Kipfer.  Prisutdelningen genomförs digitalt från Los Angeles i mars.

Nomineringen syftar till Peter Herrestahls medverkan på en inspelning av Kaija Saariahos violinkonsert tillsammans med dirigent Clement Takasc och Oslo Filharmoniske Orkester på det svenska skivbolaget BIS med producent Hans Kipfer. Kompositören Kaija Saariaho har tidigare vunnit många prestigefyllda priser, inte minst Polar Music Prize.

- Kaija Saariaho är den nulevande mest framförda kompositören inom sin genre idag, säger Peter Herrestahl – fantastisk musik!

Favoritarian skrevs om för violin och orkester
Violinisten Peter Herrestahl, som är känd för sina tolkningar av moderna violinkonserter med orkestrar och ensembler, har samarbetat med Kaija Saariaho i många år. Han är särskilt förtjust i arian ”Vers toi es si loin” vilken är den sista i Kaija Saariahos opera ”Amour de loin” som spelats på The Metropolitan Opera i New York. Efter att ha bett om tillåtelse att få öva in arian fick han plötsligt ett mejl från kompositören med en version för violin och orkester.

- Det är en av de finaste gåvorna jag har fått!

Arian, ”Vers toi es si loin”, omarrangerad för violin och orkester är med på inspelningen som nu är Grammynominerad.

- Jag har varit nominerad till Grammaphone Awards i England och har tio nomineringar till norsk Grammis, Spellemannsprisen som jag vunnit fem gånger. Men det här är min första medverkan i en nominering till en amerikansk Grammy och det är en stor dröm som går i uppfyllelse. Dessvärre blir det ingen resa till Los Angeles, där prisutdelningen visserligen är framflyttad till 14 mars på grund av rådande pandemi, men vi får ändå följa evenemanget digitalt.

Hör den nominerade violinkonserten.

Prisutdelningen för Grammy Awards genomförs i Los Angeles 14 mars 2021.
Läs mer om nomineringarna och prisutdelningen.

Kontaktperson: Peter Herrestahl, +47 410 25 871

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren